Celem przeprowadzonego badania było uzyskanie opinii użytkowników na temat wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) w aplikacjach turystycznych. W szczególności skupiono się na określeniu poziomu świadomości tej technologii, jej potencjalnej użyteczności oraz zainteresowania jej wdrażaniem w aplikacjach turystycznych. Badanie miało także na celu identyfikację oczekiwanych funkcji AR oraz obaw związanych z ich stosowaniem.
W badaniu wzięło udział 73 respondentów. Ankieta została przeprowadzona w formie internetowej za pomocą platformy Microsoft Forms. Uczestnicy badania to losowo wybrane osoby pochodzące z Polski. Badanie miało charakter anonimowy, a jego celem było zebranie szerokiego spektrum opinii dotyczących wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach turystycznych.
Struktura demograficzna respondentów przedstawia się następująco:
Płeć: 28 osób to mężczyźni, a 44 to kobiety.
Wiek:
1 osoba miała poniżej 18 lat,
29 osób znajdowało się w przedziale 18-25 lat,
7 osób miało 26-35 lat,
33 osoby były w przedziale wiekowym 36-55 lat,
2 osoby miały 56-65 lat,
nikt nie był powyżej 65 lat.
Częstotliwość podróży:
1 osoba podróżowała kilka razy w tygodniu,
3 osoby raz w tygodniu,
20 osób raz w miesiącu,
33 osoby dwa razy w roku,
15 osób raz w roku.
Ankieta została przygotowana w formie kwestionariusza zawierającego 17 pytań zamkniętych i wielokrotnego wyboru. Pytania dotyczyły m.in. korzystania z aplikacji turystycznych, znajomości i doświadczeń z AR, oczekiwań względem tej technologii, a także potencjalnych obaw związanych z jej użytkowaniem. Ankieta została przeprowadzona w formie elektronicznej i skierowana do osób o różnym poziomie doświadczenia w podróżowaniu oraz korzystaniu z technologii mobilnych.
W badaniu wykazano, że 49 osób korzysta z aplikacji turystycznych podczas podróży, natomiast 22 osoby tego nie robią. Najbardziej przydatnymi funkcjami w tych aplikacjach według respondentów są:
Mapy i nawigacja – 44 osoby,
Rekomendacje miejsc do odwiedzenia – 20 osób,
Opinie innych użytkowników – 6 osób,
Informacje historyczne i kulturowe – 2 osoby,
Inne – 1 osoba.
Na pytanie o korzystanie z aplikacji turystycznych wykorzystujących AR tylko 10 osób odpowiedziało twierdząco, a aż 63 osoby nigdy nie korzystały z takiej technologii. Wśród tych, którzy mieli styczność z AR, ich doświadczenia były następujące:
Dobre – 5 osób,
Średnie – 11 osób,
Złe – 0 osób,
Nie używałem – 57 osób.
Respondenci wykazali duże zainteresowanie możliwościami, jakie daje AR w turystyce. 24 osoby uważały, że AR zdecydowanie zwiększy atrakcyjność aplikacji turystycznych, a 29 osób odpowiedziało „raczej tak”. Najbardziej pożądane funkcje AR w aplikacjach turystycznych to:
Wirtualne przewodniki – 47 osób,
Interaktywne mapy – 50 osób,
Rekonstrukcje historyczne – 24 osoby,
Gry miejskie – 22 osoby,
Inne – 3 osoby.
AR może poprawić doświadczenia turystyczne poprzez:
Lepszą orientację w terenie – 57 osób,
Większą interaktywność – 30 osób,
Personalizowane rekomendacje – 24 osoby,
Głębsze zanurzenie w historii i kulturze – 28 osób,
Inne – 3 osoby.
Najczęstsze obawy dotyczące AR w aplikacjach turystycznych to:
Prywatność danych – 36 osób,
Skomplikowana obsługa – 23 osoby,
Potrzeba nowoczesnego sprzętu – 26 osób,
Bezpieczeństwo użytkowania – 27 osób,
Inne – 5 osób.
Respondenci wskazali, że AR może personalizować doświadczenia turystyczne w następujący sposób:
Poprzez rekomendacje dostosowane do zainteresowań – 40 osób,
Poprzez interaktywne elementy dostosowane do lokalizacji – 21 osób,
Nie personalizuje doświadczeń – 6 osób,
Nie mam zdania – 6 osób.
Większość respondentów deklaruje większą skłonność do korzystania z aplikacji turystycznych wykorzystujących AR:
Tak, ze względu na większą interaktywność – 32 osoby,
Tak, ze względu na lepsze doświadczenia wizualne – 22 osoby,
Nie, nie interesuje mnie AR – 2 osoby,
Nie mam zdania – 16 osób.
Najbardziej pożądane informacje w aplikacjach AR:
Informacje historyczne – 32 osoby,
Informacje kulturowe – 32 osoby,
Lokalizacje ciekawych miejsc – 60 osób,
Rekomendacje restauracji i sklepów – 41 osób,
Inne – 3 osoby.
Najpopularniejsze typy gier miejskich, które mogłyby być wzbogacone przez AR:
Poszukiwanie skarbów – 32 osoby,
Questy fabularne – 24 osoby,
Interaktywne wycieczki – 57 osób,
Turnieje i rywalizacje – 22 osoby,
Inne – 3 osoby.
Respondenci uważają, że AR może uczynić gry miejskie bardziej interaktywnymi poprzez:
Dodanie wirtualnych elementów – 53 osoby,
Personalizację treści – 30 osób,
Integrację z mediami społecznościowymi – 21 osób,
Inne – 3 osoby.
Wśród aspektów turystyki, które powinny być bardziej zautomatyzowane za pomocą AR, wymieniono:
Informacje turystyczne – 48 osób,
Nawigacja – 51 osób,
Rezerwacje i bilety – 33 osoby,
Przewodniki i trasy – 41 osób,
Inne – 2 osoby.
Badanie potwierdza, że użytkownicy są zainteresowani technologią AR, ale brakuje dostępnych aplikacji wykorzystujących jej potencjał.
----------------
1. Jaką masz płeć
Mężczyzna 28
Kobieta 44
2. W którym przedziale wiekowym się znajdujesz?
Poniżej 18
1
18 - 25
29
26-35
7
36 - 55
33
56 - 65
2
Powyżej 65
0
3.Jak często podróżujesz
Parę razy w tygodniu
1
Raz w tygodniu
3
Raz w miesiącu
20
Dwa razy w roku
33
Raz w roku
15
4. Czy korzystasz z aplikacji turystycznych podczas podróży?
Tak
49
Nie
22
5. Jakie funkcje w aplikacjach turystycznych uważasz za najbardziej przydatne?
Mapy i nawigacja
44
Rekomendacje miejsc do odwiedzenia
20
Informacje historyczne i kulturowe
2
Opinie innych użytkowników
6
Inne
1
6. Czy korzystałeś(aś) kiedykolwiek z aplikacji turystycznej, która wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość (AR)?
Tak
10
Nie
63
7. Jakie masz doświadczenia z korzystania z aplikacji turystycznych z AR?
Dobre
5
Średnie
11
Złe
0
Nie używałem
57
8. Czy uważasz, że AR może zwiększyć atrakcyjność aplikacji turystycznych?
Zdecydowanie tak
24
Raczej tak
29
Nie mam zdania
20
Raczej nie
0
Zdecydowanie nie
0
9. Jakie funkcje AR chciałbyś/łabyś zobaczyć w aplikacjach turystycznych? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Wirtualne przewodniki
47
Interaktywne mapy
50
Rekonstrukcje historyczne
24
Gry miejskie
22
Inne
3
10. Czy AR może poprawić twoje doświadczenia turystyczne? Jeśli tak, w jaki sposób? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Lepsza orientacja w terenie
57
Większa interaktywność
30
Personalizowane rekomendacje
24
Głębsze zanurzenie w historii i kulturze
28
Inne
3
11. Jakie obawy masz związane z wykorzystaniem AR w aplikacjach turystycznych? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Prywatność danych
36
Skomplikowana obsługa
23
Potrzeba nowoczesnego sprzętu
26
Bezpieczeństwo użytkowania
27
Inne
5
12. Czy sądzisz, że AR może personalizować Twoje doświadczenia turystyczne? Jak?
Tak, poprzez rekomendacje dostosowane do moich zainteresowań
40
Tak, poprzez interaktywne elementy dostosowane do mojej lokalizacji
21
Nie, nie sądzę, żeby personalizowało moje doświadczenia
6
Nie mam zdania
6
13. Czy byłbyś/byłabyś bardziej skłonny(a) do korzystania z aplikacji turystycznej, która wykorzystuje AR? Dlaczego?
Tak, ze względu na większą interaktywność
32
Tak, ze względu na lepsze doświadczenia wizualne
22
Nie, nie interesuje mnie AR
2
Nie mam zdania
16
14. Jakie dodatkowe informacje chciałbyś/łabyś otrzymać od aplikacji turystycznej z AR? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Informacje historyczne
32
Informacje kulturowe
32
Lokalizacje ciekawych miejsc
60
Rekomendacje restauracji i sklepów
41
Inne
3
15. Jakie typy gier miejskich mogłyby być urozmaicone dzięki AR? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Poszukiwanie skarbów
32
Questy fabularne
24
Interaktywne wycieczki
57
Turnieje i rywalizacje
22
Inne
3
16. Czy uważasz, że AR może uczynić gry miejskie bardziej interaktywnymi? Jak? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Poprzez dodanie wirtualnych elementów do rzeczywistości
53
Poprzez personalizację treści
30
Poprzez integrację z mediami społecznościowymi
21
Inne
3
17. Jakie aspekty turystyki powinny być bardziej zautomatyzowane dzięki AR? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)
Informacje turystyczne
48
Nawigacja
51
Rezerwacje i bilety
33
Przewodniki i trasy
41
Inne
2
Korki na drogach w Lublinie na ulicach: Nałęczowska, Narutowicza, Głęboka, Sowińskiego, Pozytywistów, Muzyczna, Krańsicka, Spadochroniarzy, CKF UMCS, Racławicka, Spudzielnosci pracy, 1000 lecia, Solidarnosci, Lubartowska, Północna, Akademicka, Plac Litewski, Ogród Saski, OSIEDLE BRONOWICE. Utrudniony przejazd przez drogi: w Lublinie.
#include <iostream>
#include <ctime>
using namespace std;
void int_and_frac(float input, int &integer, float &fraction){</p><p dir="ltr"> integer = (int) input;</p><p dir="ltr"> fraction = input - integer;</p><p dir="ltr">}
int highest(int k){</p><p dir="ltr"> int n=0;</p><p dir="ltr"> int pot=1;</p><p dir="ltr"> while(pot*2<k){</p><p dir="ltr"> pot*=2;</p><p dir="ltr"> n++;</p><p dir="ltr"> }
return n;
}
bool zad8(float a, float b, float c){</p><p dir="ltr"> if(a+b>c && a+c>b && b+c>a){</p><p dir="ltr"> return 1;</p><p dir="ltr"> }
return 0;
}
void zad9(float &a, float &b){</p><p dir="ltr"> float tmp=a;</p><p dir="ltr"> a = b;</p><p dir="ltr"> b = tmp;</p><p dir="ltr"><br /></p><p dir="ltr">}
void copy_array(int arr[], int count, int dest[]){</p><p dir="ltr"> for(int i = 0; i<count; i++){</p><p dir="ltr"> dest[i] = arr[i];</p><p dir="ltr"> }
}
/*int main()
{</p><p dir="ltr"> int arr1[] = {1,2,3,4,5};
int count = sizeof(arr1) / sizeof(arr1[0]);
int arr2[count];
copy_array(arr1, count, arr2);
for (int i = 0; i < count; ++i) {</p><p dir="ltr"> cout<<arr2[i]<<" ";</p><p dir="ltr"><br /></p><p dir="ltr"> cout<<endl;</p><p dir="ltr"> }
return 0;
}
*/
int factorial(int n){</p><p dir="ltr"> int ilo=1;</p><p dir="ltr"> for( int i = 1; i<=n; i++){</p><p dir="ltr"> ilo*=i;</p><p dir="ltr"> }
return ilo;
}
void fibseq_loop(int count,unsigned int dest[]){</p><p dir="ltr"> dest[0] = 1;</p><p dir="ltr"> dest[1] = 1;</p><p dir="ltr"> for (int i=2; i<count; i++){</p><p dir="ltr"> dest[i] = dest[i-1] + dest[i-2];</p><p dir="ltr"> }
}
int fibreq(int a){</p><p dir="ltr"> if(a==1 || a==2){</p><p dir="ltr"> return 1;</p><p dir="ltr"> }
return fibreq(a-1)+fibreq(a-2);
}
void zad13(float arr[],int size, int a, int b){</p><p dir="ltr"> for(int i = 0; i < size; i++){</p><p dir="ltr"> if(arr[i]< a || arr[i]> b){</p><p dir="ltr"> arr[i] = 0;</p><p dir="ltr"><br /></p><p dir="ltr"> }
}
}
int nwd(int a, int b){</p><p dir="ltr"> int c;</p><p dir="ltr"> while(b != 0){</p><p dir="ltr"> c = a % b;</p><p dir="ltr"> a = b;</p><p dir="ltr"> b = c;</p><p dir="ltr"> }
return a;
}
int nww(int a, int b){</p><p dir="ltr"> return (a*b)/nwd(a,b);</p><p dir="ltr">}
int wl(char str[]){</p><p dir="ltr"> int counter = 1;</p><p dir="ltr"> for(int i = 0; str[i]; i++){</p><p dir="ltr"> if(str[i] == ' ')</p><p dir="ltr"> counter++;</p><p dir="ltr"> }
return counter;
}
//int main()
//{</p><p dir="ltr">// char str[1024];</p><p dir="ltr">// std::cin.get(str, 1023);</p><p dir="ltr">// std::cout<<wl(str)<<std::endl;</p><p dir="ltr">//}
int rand1(int a, int b, int m, int n){</p><p dir="ltr"> if(n==0)</p><p dir="ltr"> return time(0)%m;</p><p dir="ltr"> return (a*rand1(a,b,m,n-1)+b)%m;</p><p dir="ltr">}
//int main(){</p><p dir="ltr">// for(int i=0;i<50;i++){</p><p dir="ltr">// std::cout<<rand1(403,43,12,i)<<' ';</p><p dir="ltr">// }
// return 0;
//}
unsigned int req(unsigned int a, unsigned int b){</p><p dir="ltr"> if(b==0)</p><p dir="ltr"> return a;</p><p dir="ltr"> if (b>a)</p><p dir="ltr"> return req(b,a);</p><p dir="ltr"> return a -b + req(a - 1, b) + req(a, b - 1);</p><p dir="ltr">}
int main(){</p><p dir="ltr"> std::cout<<req(3,0)<<std::endl;</p><p dir="ltr">}
--1
select MAX(salary) "Maximum", MIN(salary) min, AVG(salary) group_avg, SUM(salary) "Total_Salary", count (*) as pracownikow
FROM emp
--2
SELECT MIN(last_name), MAX(last_name)
from emp
--3
SELECT count(*) as "liczba pracowniukow"
from emp
where commission_pct != 0 and dept_id = 31
--4
SELECT credit_rating, count(*) as lizcba
from customer
GROUP BY credit_rating a
--5
SELECT title, SUM(salary) AS laczne_zarobki
FROM emp
WHERE title NOT LIKE '%VP%'
GROUP BY title
ORDER BY laczne_zarobki ASC;
Z powodu awarii Punktu Logowania UMCS (https://login.umcs.pl) nie jest możliwe zalogowanie się do Wirtualnego Kampusu oraz USOS
Przepraszamy za niedogodności. Dostęp do logowania zostanie przywrócony w godzinach porannych.