Strona blogu

Maciej Fornal
Napisane przez: Maciej Fornal (poniedziałek, 10 marca 2025, 03:07)
Wpis prywatny (szkic)

Rozdział 3.

Badanie opinii użytkowników na temat rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach turystycznych

3.1 Cel i założenia badania ankietowego

Celem przeprowadzonego badania było uzyskanie opinii użytkowników na temat wykorzystania technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) w aplikacjach turystycznych. W szczególności skupiono się na określeniu poziomu świadomości tej technologii, jej potencjalnej użyteczności oraz zainteresowania jej wdrażaniem w aplikacjach turystycznych. Badanie miało także na celu identyfikację oczekiwanych funkcji AR oraz obaw związanych z ich stosowaniem.

3.2 Opis grupy badawczej

W badaniu wzięło udział 73 respondentów. Ankieta została przeprowadzona w formie internetowej za pomocą platformy Microsoft Forms. Uczestnicy badania to losowo wybrane osoby pochodzące z Polski. Badanie miało charakter anonimowy, a jego celem było zebranie szerokiego spektrum opinii dotyczących wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach turystycznych.

Struktura demograficzna respondentów przedstawia się następująco:

  • Płeć: 28 osób to mężczyźni, a 44 to kobiety.

  • Wiek:

    • 1 osoba miała poniżej 18 lat,

    • 29 osób znajdowało się w przedziale 18-25 lat,

    • 7 osób miało 26-35 lat,

    • 33 osoby były w przedziale wiekowym 36-55 lat,

    • 2 osoby miały 56-65 lat,

    • nikt nie był powyżej 65 lat.

  • Częstotliwość podróży:

    • 1 osoba podróżowała kilka razy w tygodniu,

    • 3 osoby raz w tygodniu,

    • 20 osób raz w miesiącu,

    • 33 osoby dwa razy w roku,

    • 15 osób raz w roku.

3.3 Przygotowanie ankiety

Ankieta została przygotowana w formie kwestionariusza zawierającego 17 pytań zamkniętych i wielokrotnego wyboru. Pytania dotyczyły m.in. korzystania z aplikacji turystycznych, znajomości i doświadczeń z AR, oczekiwań względem tej technologii, a także potencjalnych obaw związanych z jej użytkowaniem. Ankieta została przeprowadzona w formie elektronicznej i skierowana do osób o różnym poziomie doświadczenia w podróżowaniu oraz korzystaniu z technologii mobilnych.

3.4 Analiza wyników ankiety

Korzystanie z aplikacji turystycznych

W badaniu wykazano, że 49 osób korzysta z aplikacji turystycznych podczas podróży, natomiast 22 osoby tego nie robią. Najbardziej przydatnymi funkcjami w tych aplikacjach według respondentów są:

  • Mapy i nawigacja – 44 osoby,

  • Rekomendacje miejsc do odwiedzenia – 20 osób,

  • Opinie innych użytkowników – 6 osób,

  • Informacje historyczne i kulturowe – 2 osoby,

  • Inne – 1 osoba.

Znajomość i doświadczenia z AR

Na pytanie o korzystanie z aplikacji turystycznych wykorzystujących AR tylko 10 osób odpowiedziało twierdząco, a aż 63 osoby nigdy nie korzystały z takiej technologii. Wśród tych, którzy mieli styczność z AR, ich doświadczenia były następujące:

  • Dobre – 5 osób,

  • Średnie – 11 osób,

  • Złe – 0 osób,

  • Nie używałem – 57 osób.

Oczekiwania wobec AR w aplikacjach turystycznych

Respondenci wykazali duże zainteresowanie możliwościami, jakie daje AR w turystyce. 24 osoby uważały, że AR zdecydowanie zwiększy atrakcyjność aplikacji turystycznych, a 29 osób odpowiedziało „raczej tak”. Najbardziej pożądane funkcje AR w aplikacjach turystycznych to:

  • Wirtualne przewodniki – 47 osób,

  • Interaktywne mapy – 50 osób,

  • Rekonstrukcje historyczne – 24 osoby,

  • Gry miejskie – 22 osoby,

  • Inne – 3 osoby.

AR może poprawić doświadczenia turystyczne poprzez:

  • Lepszą orientację w terenie – 57 osób,

  • Większą interaktywność – 30 osób,

  • Personalizowane rekomendacje – 24 osoby,

  • Głębsze zanurzenie w historii i kulturze – 28 osób,

  • Inne – 3 osoby.

Obawy związane z AR

Najczęstsze obawy dotyczące AR w aplikacjach turystycznych to:

  • Prywatność danych – 36 osób,

  • Skomplikowana obsługa – 23 osoby,

  • Potrzeba nowoczesnego sprzętu – 26 osób,

  • Bezpieczeństwo użytkowania – 27 osób,

  • Inne – 5 osób.

Personalizacja turystyki poprzez AR

Respondenci wskazali, że AR może personalizować doświadczenia turystyczne w następujący sposób:

  • Poprzez rekomendacje dostosowane do zainteresowań – 40 osób,

  • Poprzez interaktywne elementy dostosowane do lokalizacji – 21 osób,

  • Nie personalizuje doświadczeń – 6 osób,

  • Nie mam zdania – 6 osób.

Gotowość do korzystania z aplikacji AR

Większość respondentów deklaruje większą skłonność do korzystania z aplikacji turystycznych wykorzystujących AR:

  • Tak, ze względu na większą interaktywność – 32 osoby,

  • Tak, ze względu na lepsze doświadczenia wizualne – 22 osoby,

  • Nie, nie interesuje mnie AR – 2 osoby,

  • Nie mam zdania – 16 osób.

Oczekiwane dodatkowe informacje w aplikacjach AR

Najbardziej pożądane informacje w aplikacjach AR:

  • Informacje historyczne – 32 osoby,

  • Informacje kulturowe – 32 osoby,

  • Lokalizacje ciekawych miejsc – 60 osób,

  • Rekomendacje restauracji i sklepów – 41 osób,

  • Inne – 3 osoby.

AR w grach miejskich

Najpopularniejsze typy gier miejskich, które mogłyby być wzbogacone przez AR:

  • Poszukiwanie skarbów – 32 osoby,

  • Questy fabularne – 24 osoby,

  • Interaktywne wycieczki – 57 osób,

  • Turnieje i rywalizacje – 22 osoby,

  • Inne – 3 osoby.

Respondenci uważają, że AR może uczynić gry miejskie bardziej interaktywnymi poprzez:

  • Dodanie wirtualnych elementów – 53 osoby,

  • Personalizację treści – 30 osób,

  • Integrację z mediami społecznościowymi – 21 osób,

  • Inne – 3 osoby.

Automatyzacja turystyki dzięki AR

Wśród aspektów turystyki, które powinny być bardziej zautomatyzowane za pomocą AR, wymieniono:

  • Informacje turystyczne – 48 osób,

  • Nawigacja – 51 osób,

  • Rezerwacje i bilety – 33 osoby,

  • Przewodniki i trasy – 41 osób,

  • Inne – 2 osoby.

Badanie potwierdza, że użytkownicy są zainteresowani technologią AR, ale brakuje dostępnych aplikacji wykorzystujących jej potencjał.



----------------

1. Jaką masz płeć

Mężczyzna 28

Kobieta 44


2. W którym przedziale wiekowym się znajdujesz?

Poniżej 18

1

18 - 25

29

26-35

7

36 - 55

33

56 - 65

2

Powyżej 65

0


3.Jak często podróżujesz

 

Parę razy w tygodniu

1

Raz w tygodniu

3

Raz w miesiącu

20

Dwa razy w roku

33

Raz w roku

15


4. Czy korzystasz z aplikacji turystycznych podczas podróży?

 

Tak

49

Nie

22


5. Jakie funkcje w aplikacjach turystycznych uważasz za najbardziej przydatne?

 

Mapy i nawigacja

44

Rekomendacje miejsc do odwiedzenia

20

Informacje historyczne i kulturowe

2

Opinie innych użytkowników

6

Inne

1


6. Czy korzystałeś(aś) kiedykolwiek z aplikacji turystycznej, która wykorzystuje rozszerzoną rzeczywistość (AR)?

 

Tak

10

Nie

63


7. Jakie masz doświadczenia z korzystania z aplikacji turystycznych z AR?

 

Dobre

5

Średnie

11

Złe

0

Nie używałem

57


8. Czy uważasz, że AR może zwiększyć atrakcyjność aplikacji turystycznych?

 

Zdecydowanie tak

24

Raczej tak

29

Nie mam zdania

20

Raczej nie

0

Zdecydowanie nie

0

9. Jakie funkcje AR chciałbyś/łabyś zobaczyć w aplikacjach turystycznych? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

 

Wirtualne przewodniki

47

Interaktywne mapy

50

Rekonstrukcje historyczne

24

Gry miejskie

22

Inne

3


10. Czy AR może poprawić twoje doświadczenia turystyczne? Jeśli tak, w jaki sposób? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

 

Lepsza orientacja w terenie

57

Większa interaktywność

30

Personalizowane rekomendacje

24

Głębsze zanurzenie w historii i kulturze

28

Inne

3


11. Jakie obawy masz związane z wykorzystaniem AR w aplikacjach turystycznych? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

 

Prywatność danych

36

Skomplikowana obsługa

23

Potrzeba nowoczesnego sprzętu

26

Bezpieczeństwo użytkowania

27

Inne

5


12. Czy sądzisz, że AR może personalizować Twoje doświadczenia turystyczne? Jak?

 

Tak, poprzez rekomendacje dostosowane do moich zainteresowań

40

Tak, poprzez interaktywne elementy dostosowane do mojej lokalizacji

21

Nie, nie sądzę, żeby personalizowało moje doświadczenia

6

Nie mam zdania

6


13. Czy byłbyś/byłabyś bardziej skłonny(a) do korzystania z aplikacji turystycznej, która wykorzystuje AR? Dlaczego?

 

Tak, ze względu na większą interaktywność

32

Tak, ze względu na lepsze doświadczenia wizualne

22

Nie, nie interesuje mnie AR

2

Nie mam zdania

16


14. Jakie dodatkowe informacje chciałbyś/łabyś otrzymać od aplikacji turystycznej z AR? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

 

Informacje historyczne

32

Informacje kulturowe

32

Lokalizacje ciekawych miejsc

60

Rekomendacje restauracji i sklepów

41

Inne

3


15. Jakie typy gier miejskich mogłyby być urozmaicone dzięki AR? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

 

Poszukiwanie skarbów

32

Questy fabularne

24

Interaktywne wycieczki

57

Turnieje i rywalizacje

22

Inne

3


16. Czy uważasz, że AR może uczynić gry miejskie bardziej interaktywnymi? Jak? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

 

Poprzez dodanie wirtualnych elementów do rzeczywistości

53

Poprzez personalizację treści

30

Poprzez integrację z mediami społecznościowymi

21

Inne

3


17. Jakie aspekty turystyki powinny być bardziej zautomatyzowane dzięki AR? (możesz wybrać więcej niż jedną odpowiedź)

 

Informacje turystyczne

48

Nawigacja

51

Rezerwacje i bilety

33

Przewodniki i trasy

41

Inne

2



[ Zmodyfikowano: poniedziałek, 10 marca 2025, 03:07 ]
 
Użytkownik Testowy1
Napisane przez: Użytkownik Testowy1 (czwartek, 20 lutego 2025, 13:00)
Wpis prywatny (szkic)

x

[ Zmodyfikowano: czwartek, 20 lutego 2025, 13:00 ]
 
trololo
Napisane przez: Tomasz Dorosz (poniedziałek, 2 grudnia 2024, 20:52)
Wpis widoczny dla wszystkich

Korki na drogach w Lublinie na ulicach: Nałęczowska, Narutowicza, Głęboka, Sowińskiego, Pozytywistów, Muzyczna, Krańsicka, Spadochroniarzy, CKF UMCS, Racławicka, Spudzielnosci pracy, 1000 lecia, Solidarnosci, Lubartowska, Północna, Akademicka, Plac Litewski, Ogród Saski, OSIEDLE BRONOWICE. Utrudniony przejazd przez drogi: w Lublinie.  Brak opisu.Brak opisu.

 
Marcin Stefanowicz
Napisane przez: Marcin Stefanowicz (piątek, 7 czerwca 2024, 00:45)
Marcin Stefanowicz
Napisane przez: Marcin Stefanowicz (wtorek, 4 czerwca 2024, 01:07)
Marcin Stefanowicz
Napisane przez: Marcin Stefanowicz (poniedziałek, 25 marca 2024, 01:19)
Wpis prywatny (szkic)
[ Zmodyfikowano: wtorek, 4 czerwca 2024, 01:09 ]
 
Filip Koperkiewicz
Napisane przez: Filip Koperkiewicz (czwartek, 30 listopada 2023, 20:09)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie
Materiały są na licencji Creative Commons 4.0 (CC-BY). Możecie z nich korzystać bez ograniczeń i udostępniać dalej. Mam nadzieję, że okażą się przydatne.

Wpis będzie aktualizowany w miarę tworzenia kolejnych materiałów/rozwijania istniejących.

Aktualizacja 2023-12-07 w "Sieci - powtórzenie wiadomości":
Adresacja IPv4 (maska podsieci, podział na podsieci, podsieci wielopoziomowe (VLSM))

Aktualizacja 2023-12-05 w "Logika - powtórzenie wiadomości":
rachunek sekwentów, logika predykatów

Aktualizacja 2023-12-04 w "Logika - powtórzenie wiadomości":
prawa logiki, minimalizacja zestawu spójników, rachunek sekwentów (na razie tylko reguły i definicje)


[ Zmodyfikowano: czwartek, 7 grudnia 2023, 16:21 ]
 
Patryk Kuźmicki
Napisane przez: Patryk Kuźmicki (wtorek, 7 listopada 2023, 11:11)
Wpis prywatny (szkic)

#include <iostream>

#include <ctime>


using namespace std;


void int_and_frac(float input, int &integer, float &fraction){</p><p dir="ltr">    integer = (int) input;</p><p dir="ltr">    fraction = input - integer;</p><p dir="ltr">}


int highest(int k){</p><p dir="ltr">    int n=0;</p><p dir="ltr">    int pot=1;</p><p dir="ltr">    while(pot*2<k){</p><p dir="ltr">        pot*=2;</p><p dir="ltr">        n++;</p><p dir="ltr">    }

    return n;

}


bool zad8(float a, float b, float c){</p><p dir="ltr">    if(a+b>c && a+c>b && b+c>a){</p><p dir="ltr">            return 1;</p><p dir="ltr">        }

    return 0;

}


void zad9(float &a, float &b){</p><p dir="ltr">    float tmp=a;</p><p dir="ltr">    a = b;</p><p dir="ltr">    b = tmp;</p><p dir="ltr"><br /></p><p dir="ltr">}


void copy_array(int arr[], int count, int dest[]){</p><p dir="ltr">    for(int i = 0; i<count; i++){</p><p dir="ltr">            dest[i] = arr[i];</p><p dir="ltr">    }

}


/*int main()

{</p><p dir="ltr">    int arr1[] = {1,2,3,4,5};

    int count = sizeof(arr1) / sizeof(arr1[0]);

    int arr2[count];


    copy_array(arr1, count, arr2);


    for (int i = 0; i < count; ++i) {</p><p dir="ltr">            cout<<arr2[i]<<" ";</p><p dir="ltr"><br /></p><p dir="ltr">            cout<<endl;</p><p dir="ltr">    }


    return 0;

}

*/


int factorial(int n){</p><p dir="ltr">    int ilo=1;</p><p dir="ltr">    for( int i = 1; i<=n; i++){</p><p dir="ltr">            ilo*=i;</p><p dir="ltr">    }

    return ilo;

}


void fibseq_loop(int count,unsigned int dest[]){</p><p dir="ltr">    dest[0] = 1;</p><p dir="ltr">    dest[1] = 1;</p><p dir="ltr">    for (int i=2; i<count; i++){</p><p dir="ltr">            dest[i] = dest[i-1] + dest[i-2];</p><p dir="ltr">    }

}


int fibreq(int a){</p><p dir="ltr">    if(a==1 || a==2){</p><p dir="ltr">            return 1;</p><p dir="ltr">    }

    return fibreq(a-1)+fibreq(a-2);


}


void zad13(float arr[],int size, int a, int b){</p><p dir="ltr">    for(int i = 0; i < size; i++){</p><p dir="ltr">            if(arr[i]< a || arr[i]> b){</p><p dir="ltr">                arr[i] = 0;</p><p dir="ltr"><br /></p><p dir="ltr">            }

    }

}


int nwd(int a, int b){</p><p dir="ltr">    int c;</p><p dir="ltr">    while(b != 0){</p><p dir="ltr">            c = a % b;</p><p dir="ltr">            a = b;</p><p dir="ltr">            b = c;</p><p dir="ltr">    }

    return a;

}


int nww(int a, int b){</p><p dir="ltr">    return (a*b)/nwd(a,b);</p><p dir="ltr">}


int wl(char str[]){</p><p dir="ltr">    int counter = 1;</p><p dir="ltr">    for(int i = 0; str[i]; i++){</p><p dir="ltr">            if(str[i] == ' ')</p><p dir="ltr">                counter++;</p><p dir="ltr">    }

    return counter;

}


//int main()

//{</p><p dir="ltr">//    char str[1024];</p><p dir="ltr">//    std::cin.get(str, 1023);</p><p dir="ltr">//    std::cout<<wl(str)<<std::endl;</p><p dir="ltr">//}


int rand1(int a, int b, int m, int n){</p><p dir="ltr">    if(n==0)</p><p dir="ltr">            return time(0)%m;</p><p dir="ltr">    return (a*rand1(a,b,m,n-1)+b)%m;</p><p dir="ltr">}


//int main(){</p><p dir="ltr">//    for(int i=0;i<50;i++){</p><p dir="ltr">//            std::cout<<rand1(403,43,12,i)<<' ';</p><p dir="ltr">//    }

//    return 0;

//}


unsigned int req(unsigned int a, unsigned int b){</p><p dir="ltr">    if(b==0)</p><p dir="ltr">            return a;</p><p dir="ltr">    if (b>a)</p><p dir="ltr">            return req(b,a);</p><p dir="ltr">    return a -b + req(a - 1, b) + req(a, b - 1);</p><p dir="ltr">}


int main(){</p><p dir="ltr">    std::cout<<req(3,0)<<std::endl;</p><p dir="ltr">}



 
Jakub Obara
Napisane przez: Jakub Obara (środa, 22 marca 2023, 13:08)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

--1

select MAX(salary) "Maximum", MIN(salary) min, AVG(salary) group_avg, SUM(salary) "Total_Salary", count (*) as pracownikow

FROM emp

--2

SELECT MIN(last_name), MAX(last_name)

from emp

--3


SELECT count(*) as "liczba pracowniukow"

from emp

where commission_pct != 0 and dept_id = 31

--4


SELECT credit_rating, count(*) as lizcba

from customer

GROUP BY credit_rating a

--5

SELECT title, SUM(salary) AS laczne_zarobki

FROM emp

WHERE title NOT LIKE '%VP%'

GROUP BY title

ORDER BY laczne_zarobki ASC;





[ Zmodyfikowano: środa, 22 marca 2023, 13:42 ]
 
Wirtualny Kampus
Napisane przez: Wirtualny Kampus (sobota, 5 lutego 2022, 00:58)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Z powodu awarii Punktu Logowania UMCS (https://login.umcs.pl) nie jest możliwe zalogowanie się do Wirtualnego Kampusu oraz USOS

Przepraszamy za niedogodności. Dostęp do logowania zostanie przywrócony w godzinach porannych.