Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Lidia Jarska ()
Liczba odpowiedzi: 9

Szanowni Państwo,

dostępne na Wirtualnym Kampusie narzędzie służące do prowadzenia zajęć w systemie synchronicznych spotkań audio-wideo lub audio (aktywność „BigBlueButtonBN”) zostało zaktualizowane do wersji 2.2.3 z bardziej przyjaznym, intuicyjnym interfejsem.

Do dyspozycji mają Państwo:
- wirtualną tablicę, na której można wyświetlać prezentację z możliwością nanoszenia na niej adnotacji podczas prelekcji;
- możliwość współdzielenia tablicy ze studentami;
- możliwość udostępniania filmów z internetu;
- możliwość udostępniania ekranu swojego komputera;
- możliwość zadawania studentom pytań ankietowych;
- możliwość pracy w grupach;
- opcję równoczesnej komunikacji w formie pisemnej (czat);
- nagrywanie sesji z możliwością późniejszego odtwarzania;
- wgląd w listę zalogowanych studentów.

Do realizacji wideo/audiokonferencji wystarczy urządzenie (komputer osobisty, laptop, smartfon) z dostępem do internetu, nie jest wymagane instalowanie dodatkowego oprogramowania lub aplikacji na smartfony.

Zachęcamy do wykorzystywania BigBlueButton w prowadzeniu w czasie rzeczywistym  wykładów, ćwiczeń, konwersatoriów i seminariów na uczelnianej platformie e-learningowej Wirtualny Kampus.


Z życzeniami satysfakcjonującej pracy na WK
Małgorzata Grad-Grudzińska
Lidia Jarska

W odpowiedzi na Lidia Jarska

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Agata Świdzińska ()

Dzień dobry!

Dziękuję za informacje. Dzisiaj miałam okazję skorzystać z tego narzędzia. Trochę "na żywioł" i w celu sprawdzenia komfortu pracy w ten sposób.

Prawie wszystko się udało, ale miałam problem z ustawieniem wideo i z nagraniem spotkania.

Nie wiem gdzie popełniłam błąd. Wśród zasobów Kampusa jest informacja jak działać, ale niestety nie mogę jej odtworzyć/uruchomić.

Czy jest możliwość przygotowania "instrukcji obsługi"?

Pozdrawiam,

Agata Świdzińska

W odpowiedzi na Agata Świdzińska

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Lidia Jarska ()

Dzień dobry,

wczoraj występowały różnego rodzaju problemy z Wirtualnym Kampusem, cały czas pracowali nad nimi informatycy UMCS. Najpewniej one były powodem, że coś się nie udało.
Nagrywanie włącza się i zatrzymuje u góry, nad wirtualną tablicą (nie ma tam żadnych parametrów ustawień wideo). Po chwili (nie od razu) nagranie pojawia się w "Nagraniach" pod przyciskiem "Dołącz do sesji". Można je ukryć lub udostępnić studentom. Może być odtwarzane tylko w tym miejscu, nie można go pobrać w formie pliku.
Podstawowe informacje o wideokonferencji znajdują się w tym szkoleniu, w module 7, postaramy się je uzupełnić i uaktualnić.

Pozdrawiam
LJ

W odpowiedzi na Lidia Jarska

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Krzysztof Pilorz ()

Dzień dobry,

testując narzędzie do wideokonferencji, natknąłem się na następujący problem. Umieściłem plik .pdf jako prezentację (załączam go do postu), jednak większość jego treści nie skalowała się poprawnie podczas przybliżenia / włączenia trybu pełnego ekranu. Poprawnie skalowały się jedynie wzory matematyczne. Z czym to może być związane i czy jest jakieś obejście tego problemu? Jedyne, co mi przyszło do głowy, to ustawienie dużego rozmiaru czcionki tak, aby tekst był widoczny bez konieczności zmiany rozmiaru, jednak w ogólności jest to dość pracochłonne i problematyczne, jeśli np. mam materiały jedynie w wersji .pdf, bez łatwo edytowalnego źródła.

Serdecznie proszę o jakieś wskazówki w zakresie powyższej trudności.

Pozdrawiam!

W odpowiedzi na Krzysztof Pilorz

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Lidia Jarska ()

Dzień dobry,

poruszony przez Pana problem techniczny przekracza ustawienia BBB na Wirtualnym Kampusie, więc zwróciłam się z prośbą o pomoc i wskazówki do zespołu LuBMAN wspomagającego Kampus od strony informatycznej. Otrzymałam odpowiedź, że w tej chwili mamy najnowszą wersję BBB i jeśli występują jakieś utrudnienia (a w tym wypadku występuje), to trzeba czekać do kolejnej aktualizacji, oraz że jest to "ewidentnie problem z formatowaniem", zwłaszcza jeśli pdf został wygenerowany w LaTeX. LubMAN radzi, aby w takiej sytuacji zrobić printscreen, wkleić do edytora tekstu i wyeksportować jako plik pdf (wtedy rzeczywiście tekst się nie "rozpikseluje").
Na forum dyskusyjnym użytkowników BBB znalazłam wątek z takim samym problemem i (dla bardziej biegłych w informatyce i kodach) jeden z uczestników dyskusji zaproponował zrobienie z pdf obrazka o większej rozdzielczości w ten sposób:

#!/bin/bash
INPUT=$1
pdf2djvu --bg-subsample=1 -d 300 "$INPUT" -o "$INPUT.djvu"
ddjvu -format=pdf "$INPUT.djvu" "$INPUT.rasterized.pdf"

Pozdrawiam!
LJ

W odpowiedzi na Lidia Jarska

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Jolanta Rachwalska Von Rejchwald ()

Dzień dobry,

Dziękuję za wszystkie informacje. Skorzystałam z BigBlueButton, żeby przeprowadzić wideo-konsultacje dla seminarzystów. Udało się połowicznie, ponieważ widzielismy się, mogłam wstawiać prezentacje i nagrywać, ale ich nie słyszałam. Oni mnie słyszeli dobrze; początkowy test dżwiękowy przeszedł także pozytywnie. Czy możecie mi państwo coś poradzić?

Pozdrawiam,

JRVR

W odpowiedzi na Jolanta Rachwalska Von Rejchwald

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Lidia Jarska ()

Dzień dobry,

podstawowe pytanie jest takie, czy studenci dołączając do wideokonferencji wybrali przy początkowym teście "Używam mikrofonu" czy "Tylko słucham"? Dużo mówią prowadzącemu ikonki przy nazwisku na liście uczestników. Zielony mikrofon - student ma włączony mikrofon, czerwony przekreślony mikrofon - student ma wyłączony mikrofon, biała ikonka - student ma w ogóle wyłączony dźwięk. Zdarza się też, że problem wynika z ustawień komputera użytkownika (systemowo wyłączony mikrofon lub kamerka). I znacznie lepiej używać do wideokonferencji słuchawek z mikrofonem, nawet takich zwykłych od smartfona; wtedy lepiej słychać, jest mniej szumu i dźwięków z otoczenia.

Pozdrawiam
LJ

W odpowiedzi na Lidia Jarska

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Monika Wawrzkiewicz ()

Dzień dobry,

korzystam z tej formy prowadzenia zajęć ze studentami, wszystko działa bez zarzutu, poza jednym - mimo tego, że włączam opcję nagrywania, te "pliki - zajęcia" się nie nagrywają, ja niestety nie umiem ich odnaleźć w moim kursie. Proszę o podpowiedź ponieważ być może taka dokumentacja prowadzenia zajęć będzie konieczna do ich rozliczenia.

Pozdrawiam,

Monika Wawrzkiewicz

W odpowiedzi na Monika Wawrzkiewicz

Odp: Wideo/audiokonferencja na Wirtualnym Kampusie

Napisane przez: Lidia Jarska ()

Dzień dobry,

często nagrania rejestrują się i pojawiają z opóźnieniem, zwłaszcza, jeśli są długie (np. pełne zajęcia 90 min.) Rzadko występuje błąd na serwerze, że nagranie nie zostanie zarejestrowane, zdarzało się to przy poprzedniej wersji BBB. Nagrania są w sekcji „Nagrania” na stronie dołączania do sesji wideokonferencji (czyli po wejściu w BBB ze strony kursu). Plik z nagraniem może być odtwarzany tylko w tym miejscu na Wirtualnym Kampusie, nie można go pobrać; ikonkami z prawej strony można ukryć/odkryć jego dostępność dla studentów lub usunąć z Kampusu.

Dokumentacja zajęć i ich rozliczenie (dotyczy to każdego elementu w kursie, nie tylko wideokonferencji) jest możliwa:
1) za pomocą rejestru logów. Każda aktywność w kursie, w administracji tą aktywnością, w lewym panelu bocznym na dole, ma zakładkę "Logi". Logi tworzą się automatycznie, rejestrują uczestników i każde ich działanie wraz z dokładnym czasem tego działania. Plik z logami można pobrać w excelu.
2) za pomocą raportów aktywności. Raporty nie tworzą się automatycznie, trzeba przy każdym elemencie w kursie uruchomić "Ukończenie aktywności". Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w Module 12 tego kursu: "Zarządzanie obszarem kursu (czynności administracyjne) – perspektywa nauczyciela", w punkcie "Jak śledzić postępy studentów (ukończenie aktywności) w kursie" (link: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=13&section=12; jest tam również informacja o przeglądaniu logów). Żeby skontrolować pracę studentów (np. czy zapoznali się z zamieszczoną prezentacją, czy weszli na wideokonferencję), w administracji kursem, w zakładce "Raporty" prowadzący wchodzi w "Ukończenie aktywności". Wyświetlający się tam raport również można pobrać w excelu.

Pozdrawiam
LJ