Celem wykładu jest dostarczenie studentom wiedzy, opartej na wynikach badań, dotyczącej mechanizmów powstawania i rozprzestrzeniania się trendów konsumenckich oraz ich implikacji biznesowych. Ukształtowania umiejętności diagnozowania nowych trendów konsumenckich i określenia ich konsekwencji dla strategii firm oraz wykorzystywania do podejmowania odpowiednich decyzji menedżerskich.

Podstawowym celem aktywności gospodarczej przedsiębiorstwa jest tworzenie i przejmowanie wartości służącej jego głównym interesariuszom. Zarządzanie strategiczne ma służyć zbudowaniu i kroczeniu ścieżką wzrostu wartości wartości przedsiębiorstwa w długim okresie czasu. Głównym założeniem przedmiotu zatem jest zapoznanie studentów z tą problematyką zarządzania, które będzie się musiało mierzyć z nowymi wyzwaniami dynamicznie zmieniającego się otoczenia.

Fuzje i przejęcia (ang. mergers and acquisitions - M&A) stanowią jedną z dróg możliwego rozwoju przedsiębiorstw. Stały się bardzo popularne w wyniku globalizacji gospodarki, zniesienia ograniczeń w handlu międzynarodowym, a tym samym zaostrzenia konkurencji. Dlatego przedsiębiorstwa, aby wzmocnić lub utrzymać swoją pozycję na rynku budują strategie rozwoju, które mogą mieć charakter wewnętrzny lub zewnętrzny.

Głównym założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do właściwego rozumienia tej ścieżki budowania wartości przedsiębiorstw.

Podstawowe cele kształcenia:

- zapoznanie studentów z najważniejszymi podejściami teoretycznymi i praktycznymi do fuzji i przejęć,

- poznanie sposobów przeprowadzania transakcji opartych na studiach przypadków,

- poznanie wrogich przejęć i sposobów obrony przed nimi.

Otwarte innowacje stały się ważnym zjawiskiem nie tylko dla badań naukowych oraz praktyki biznesu ale stają się coraz bardziej interesujące dla sfery publicznej i organizacji non profit. Wzrasta świadomość znaczenia otwartości na innowacje służące bardziej efektywnej i skutecznej realizacji celów w interesie swoich interesariuszy. Wskazuje się na nowy paradygmat zarządzania często we współpracy z organizacjami innych sektorów służy kreowaniu wartości przez organizacje.

Dla menadżerów innowacje nie stanowią celu samego w sobie. Mają one z tej perspektywy istotne znaczenie wówczas, jeżeli ich wykorzystanie rynkowe pozwoli podnieść konkurencyjność kierowanej firmy, ale przede wszystkim podnieść jej wartość rynkową. Innowacja sama w sobie nie posiada obiektywnej wartości. Wartość ekonomiczna nie jest znana do czasu, kiedy zostanie skomercjalizowana i zaakceptowana przez rynek.
Podstawowym celem wykładu jest przybliżenie roli i znaczenia otwartych innowacji w kreowaniu wartości w biznesie. Jak pozyskiwać wiedzę, którą można zamienić na wartość rynkową? Jak zorganizować procesy wewnętrzne w organizacji, by zachować otwartość na przepływy tej wiedzy ponad jej granicami? Czy wiedza nieprzydatna danej firmie może mieć wartość dla innej? Jak zorganizować transfer takiej wiedzy? Na te i wiele podobnych dylematów będziemy starali się szukać odpowiedzi w trakcie wykładu.