Kurs przeznaczony dla słuchaczy studiów podyplomowych 'Diagnoza i terapia neuropsychologiczna". 

Jest to wykład omawiający historię rozwoju modeli wyjasniających relacje mózg-zachowanie. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest przygotowanie recenzji dowolnego artykułu z zakresu neuropsychologii (polsko lub obcojezycznego) i przesłanie go na adres ewa.szepietowska@mail.umcs.pl do 10 stycznia 2024 roku.

Zakres tematów:

1. Neuropsychologia a inne dziedziny/subdyscypliny neuroscience. Źródła wiedzy na temat relacji mózg-zachowanie. Techniki neuroobrazowe i ich wykorzystanie w neuropsychologii (techniki strukturalne i funkcjonalne; wyjaśnienie podstawowych terminów: aktywacja; sieci neuronalne w tym sieć standardowej aktywności mózgu; konektom – zastosowanie w badaniach i diagnozie klinicznej; NAWM/NAGM - normal appearing white /gray matter). Stymulacja mózgu – deep brain stimulation (DBS) i stymulacja magnetyczna przezczaszkowa – charakterystyka metod i zastosowań w neuropsychologii.

2. Teorie mózg-zachowanie -w jaki sposób kształtują myślenie diagnostyczne?

a). Wczesny okres rozwoju wiedzy o relacjach mózg-zachowanie (starożytność). Rozwój myśli neuropsychologicznej do XXI wieku. Modele interpretacji związku mózg-zachowanie: od ujęć psychomorfologicznych do holistycznych; strukturalne i funkcjonalne – ku modelom systemowym (lokalizacyjne, antylokalizacyjne, bloków funkcjonalnych AR Łurii, PDP, poznawcze, ewolucyjne) – ich współczesne modyfikacje. Koneksjonizm i jego źródła jako model współczesnego myślenia o relacjach mózg – zachowanie.

b). Asymetria funkcjonalna mózgu – ewolucja poglądów na temat funkcji prawej i lewej półkuli. Rola corpus callosum w integracji zachowania.

3. Wybrane zagadnienia z neuropsychiatrii i neuropsychiatrii poznawczej: "terytorium" neuropsychiatrii; od modeli psychologicznych w wyjaśnianiu psychopatologii do modeli neurobiologicznych zaburzeń psychicznych (na przykładzie schizofrenii, depresji, anoreksji i OCD).

4. Neuropsychologia współczesna: przykłady kierunków badań (m. in. ujęcie trandiagnostyczne).


Piśmiennictwo

Domańska, Ł., Borkowska A.R. (2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wyd. UMCS.

Herzyk, A. (2005). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Warszawa: Wyd. Scholar.

Herzyk, A. (2011). Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości. Warszawa: Wyd. naukowe PWN.

Herzyk A. (2003). Mózg, emocje, uczucia . Analiza neuropsychologiczna. Wyd. Ubr/>

Herzyk A. (2005). Wprowadzenie do neuropsychologii klinicznej. Wyd. Scholar, Warszawa.

Narkiewicz, O., Moryś, J. (2003). Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna. Warszawa: Wyd. PZWL.

Walsh, K., Darby, D. (2008). Neuropsychologia kliniczna Walsh. Gdańsk: GWP.

Jodzio K. (2008). Neuropsychologia intencjonalnego działania. Wyd. Scholar, Warszawa.

Jodzio K., Nyka W. (red.) (2008). Neuropsychologia medyczna. Wyd. Arche Sopot.

Jodzio K. (2011). Diagnostyka neuropsychologiczna w praktyce klinicznej. Wyd. Engram, Difin, Warszawa.

Dodatkowa

Konorski J. (1969). Integracyjna działalność mózgu. PWN, Warszawa.

Kossut M. (2018). Neuroplastyczność. Wyd. Medyk, Warszawa.

Klimkowski M, Herzyk A. (red.)(1987). Diagnoza neuropsychologiczna. Przegląd zagadnień. Wyd. UMCS, Lublin.

Łuria AR. (1967). Zaburzenia wyższych czynności nerwowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu. PZWL, Warszawa

Łuria AR. (1976). Podstawy neuropsychologii. PZWL, Warszawa.