Wykład ma za zadanie zaprezentować najważniejsze zjawiska i tendencje artystyczno-ideowe literatury europejskiej II połowy XIX i początku XX wieku w kontekście zagadnień edytorskich oraz problemów wydawniczych dzieł z tego okresu.
W ramach prowadzonego konwersatorium student zdobywa uporządkowaną zgodnie z chronologicznym przebiegiem procesów historycznoliterackich wiedzę dotyczącą znaczących twórców i utworów polskiej poezji dziecięcej. Zapoznaje się z rolą piśmiennictwa literackiego w kształtowaniu wzorców zachowań i postaw dzieci oraz ich gustów estetycznych i kompetencji językowych. Poznaje metody i kategorie badawcze charakterystyczne dla literatury dziecięcej oraz zdobywa wiedzę o pozaliterackich kontekstach tej literatury kształtujących procesy jej tworzenia i odbioru (specyfika relacji nadawczo-odbiorczych). Uczy się rozpoznawać postulowany model wychowawczy oraz różnorodność stylistyczną utworów w powiązaniu z dominującymi w nich funkcjami (dydaktyczno-moralizatorską, estetyczną, poznawczą, ludyczną).
Seminarium magisterskie_e-edytorstwo i techniki redakcyjne_I rok 2. stopnia_rok akademicki 2023/2024
Seminarium magisterskie ma za zadanie ugruntować poszerzoną wiedzę i umiejętności zdobywane przez studentów na studiach I i zwłaszcza II stopnia oraz prowadzić do napisania pod kierunkiem promotora samodzielnej pracy magisterskiej z zakresu podjętej problematyki edytorskiej, zwłaszcza w odniesieniu do piśmiennictwa II połowy XIX i początku XX wieku, a także literatury dla dzieci i młodzieży.
W ramach prowadzonego konwersatorium student zapoznaje się z rozwojem polskich modernistycznych periodyków literacko-artystycznych na tle europejskiego ruchu czasopiśmienniczego przełomu XIX i XX w.
W tym miejscu mogą Państwo wybrać temat pracy semestralnej z przedmiotu: tradycje literatury XIX wieku.