Bauman, T. (red.) (2013). Praktyka badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych (wyd. nowe). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dutkiewicz, W. (2001). Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki. Kielce: Wydawnictwo Stachurski.
Grzyb, B. J., Łacina-Łanowski, A., Wasilewski, M. (red.) (2013). W poszukiwaniu metodologicznych fundamentów współczesnej pedagogiki: monografia naukowa. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
Lewicki, C., Błażejewski, W. (2013). Metody i techniki gromadzenia, opisu oraz analizy wyników badań empirycznych w naukach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki. Jarosław: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza.
Łobocki, M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
Palka, S. (red. nauk.) (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak".
Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Żegnałek, K. (2010). Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP; Wydawnictwo Comandor
Apanowicz J. (2002). Metodologia ogólna. Wydawnictwo Bernardinum, Gdynia.
Pałka S. (red. nauk.). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2010.
Łobocki M. (2025). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych.
Metodologia – jest o nauka o prowadzeniu badań naukowych.
Metoda badawcza – to wszystkie czynności podejmowane podczas prowadzenia badania, mające doprowadzić badacza do osiągnięcia pożądanego celu.
Konceptualizacja przedmiotu badań; określenie, co jest głównym obiektem zainteresowania badawczego, jakie zjawiska, procesy lub relacje będą analizowane w kontekście pedagogicznym.
Formułowanie problemów badawczych, wyrażenie konkretnych pytań lub trudności badawczych, które wymagają wyjaśnienia lub rozwiązania, oparte na literaturze przedmiotu i wcześniejszych obserwacjach.
Ustalanie celów badań, wytyczenie celów ogólnych i szczegółowych, które odpowiadają sformułowanym problemom i wskazują zamierzone rezultaty badania.
Praktyka badań pedagogicznych, T. Bauman (red.), Kraków 2013.
Łobocki, M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków" OW Impuls.
Żegnałek, K. (2010). Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki, Warszawa: WSP TWP
Maszke, A. W. (2004). Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych (wyd. 2 zm.). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Łobocki, M. (2003). Metody badań pedagogicznych (wyd. 2). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Brzeziński, J. M. (2011). Metodologia badań społecznych (red.). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Dudkiewicz, W. (2015). Podstawy metodologii badań: do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Łobocki, M. (2003). Metody badań pedagogicznych (wyd. 2). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Pilch, T., Bauman, T. (2008). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Łobocki, M. (2003). Metody badań pedagogicznych (wyd. 2). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Łobocki, M. (2003). Metody badań pedagogicznych (wyd. 2). Kraków: Wydawnictwo Impuls.