Freud i Jung – porównanie rozumienia sztuki
zajęcia fakultatywne
* forma zajęć: konwersatorium
* kierunek/tryb studiów: filozofia, I rok, studia stacjonarne
* czas trwania: 15 godzin (w tym 1 godzina zajęć w trybie e-learning), semestr zimowy
* metody nauczania: dyskusja, analiza, warsztat
* warunki zaliczenia: obecność i aktywność na zajęciach, znajomość lektury obowiązkowej, wykonanie ćwiczeń
CEL ZAJĘĆ:
Po ukończeniu kursu student będzie posiadał wiedzę z zakresu:
- koncepcji nieświadomości wg C.G. Junga i Z. Freuda
- różnic pomiędzy podejściem do sztuki myśli C.G. Junga i Z. Freuda
- różnic pomiędzy pojęciem "symbol" i "symptom"
- psychoanalitycznej analizy dzieła sztuki na podstawie przykładowych dzieł
PROGRAM ZAJĘĆ:
- Wstęp: Porównanie myśli Junga i Freuda w odniesieniu do sztuki
- Ćwiczenie w grupach: uzgodnienie pojęć symptom i symbol
- Symptom: omówienie przypadku Louis’a Wain’a
- Symbol czy symptom: Gustav Klimt
- Symbol czy symptom: Yayoi Kusama
- Co łączy te przykłady? Co je dzieli