Jak komponować tekst perswazyjny, jak  dobierać i selekcjonować informacje,  jakie argumenty mogą przekonać odbiorcę  i jak je należy sformułować, uporządkować? Jak w inny sposób można wpływać na odbiorcę? Oto przykładowy zestaw pytań, z którymi powiązane są treści wykładu.

Wykład dotyczy kwestii komunikacyjnych, retorycznych i perswazyjnych w wydaniu klasycznym (retoryka starożytnych) oraz współczesnym (komunikologia oraz psychologia społeczna).

Z bardzo szerokiego zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna, włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane tekstowe/językowe sposoby wpływania na audytorium poprzez kompozycję, język, sposoby argumentacji.

Natomiast kolejną, zasadniczą część omawianych treści będą stanowić zagadnienia pozostające często na obrzeżach retorycznej perswazji, a które dotyczą tzw. zakazanej retoryki (w tradycyjnym, sofistycznym lub neosofistycznym, współczesnym ujęciu – propozycja Piotra Lewińskiego, Marka Kochana czy też Glorii Beck). Te ostatnie obejmą przede wszystkim psychologiczne reguły wywierania wpływu opisane przez jednego z najwybitniejszych psychologów społecznych, Roberta Cialdiniego (np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności itd.).

Ważnym aspektem zajęć jest omówienie uwarunkowań oraz możliwa ocena etyczności/nieetyczności owych perswazyjnych „dróg na skróty”.


Charakter i forma zajęć: Wykład dla wszystkich specjalności chemii II roku II stopnia, wykład z modułu przedmiotów humanistyczno-społecznych.