Jak komponować tekst perswazyjny, jak  dobierać i selekcjonować informacje,  jakie argumenty mogą przekonać odbiorcę  i jak je należy sformułować, uporządkować? Jak w inny sposób można wpływać na odbiorcę? Oto przykładowy zestaw pytań, z którymi powiązane są treści wykładu.

Wykład dotyczy kwestii komunikacyjnych, retorycznych i perswazyjnych w wydaniu klasycznym (retoryka starożytnych) oraz współczesnym (komunikologia oraz psychologia społeczna).

Z bardzo szerokiego zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna, włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane tekstowe/językowe sposoby wpływania na audytorium poprzez kompozycję, język, sposoby argumentacji.

Natomiast kolejną, zasadniczą część omawianych treści będą stanowić zagadnienia pozostające często na obrzeżach retorycznej perswazji, a które dotyczą tzw. zakazanej retoryki (w tradycyjnym, sofistycznym lub neosofistycznym, współczesnym ujęciu – propozycja Piotra Lewińskiego, Marka Kochana czy też Glorii Beck). Te ostatnie obejmą przede wszystkim psychologiczne reguły wywierania wpływu opisane przez jednego z najwybitniejszych psychologów społecznych, Roberta Cialdiniego (np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności itd.).

Ważnym aspektem zajęć jest omówienie uwarunkowań oraz możliwa ocena etyczności/nieetyczności owych perswazyjnych „dróg na skróty”.


Charakter i forma zajęć: Wykład dla wszystkich specjalności chemii II roku II stopnia, wykład z modułu przedmiotów humanistyczno-społecznych.

Uzupełnienie tradycyjnej formy zajęć - seminarium magisterskie z zakresu literaturoznawstwa i retoryki.

Wybrane zagadnienia obejmują prezentację narzędzi opisu wierszowanego utworu literackiego, które są podstawą jego interpretacji gatunkowej i historycznoliterackiej. Konwersatorium w semestrze zimowym prezentuje podstawową wiedzę o literaturze polskiej i o charakterystycznych dla epoki ujęciach gatunkowych, kluczowych cechach estetyki form wierszowanych.
Wybrane Moduły tematyczne stanowią uzupełnienie tradycyjnej formy zajęć, zawierają materiały teoretyczne i przykładowe oraz zadania uzupełniające przeznaczone dla wszystkich studentów uczestniczących w kursie, jak również tych, którzy są zainteresowani rozszerzeniem wiedzy i umiejętności praktycznych.

Celem zajęć jest przekazanie wstępnych informacji dotyczących retoryki jako klasycznej formy perswazyjnej komunikacji oraz różnych form retorycznych i szerzej - perswazyjnych działań. Z bardzo szerokiego zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna, włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane wybrane możliwe perswazyjne działania tekstowe/językowe. Zasadniczą część zajęć będą stanowić zagadnienia teoretyczne, a przede wszystkim praktyczne ćwiczenia dotyczące reguł perswazji (wg propozycji Roberta Cialdiniego), np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności itd.

Celem zajęć jest wprowadzenie do zagadnień związanych z komunikacją interpersonalną w różnych jej odmianach (bezpośrednie i medialne; werbalne i niewerbalne, pisemne i ustne). Uwaga będzie skupiona na stronie werbalnej komunikacji interpersonalnej związanej w ścisły sposób z celem (informacyjnym i/lub perswazyjnym) oraz podstawowymi aspektami skutecznej komunikacji (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność). Ważnym elementem ćwiczeniowym staną się źródła nieporozumień i błędów językowych rzutujących na jakość i skuteczność komunikacji interpersonalnej.

Otwarty obszar przeznaczony na zdalną formę konsultacji w semestrze letnim 2022/23.

Celem kursu jest wprowadzenie w podstawowy zakres zagadnień związanych z zasadniczymi kategoriami poetyki dzieła literackiego, takimi jak wiersz - poezja-proza oraz. Zajęcia są wprowadzeniem do polskiej wersologii, wersyfikacji, teorii toposów, tropów i figur. Dominować będzie nachylenie literaturoznawczo-retoryczne.

Jak komponować tekst perswazyjny, jak  dobierać i selekcjonować informacje,  jakie argumenty mogą przekonać odbiorcę  i jak je należy sformułować, uporządkować? Oto przykładowy zestaw pytań, na które w trakcie prowadzonego wykładu będzie można znaleźć odpowiedź.
Klasyczna, starożytna retoryka, czyli nauka o metodach tworzenia pięknych, a przede wszystkim skutecznych (wpływających, przekonujących odbiorcę) perswazyjnych wypowiedzi ustnych (tzw. oracji/mów) i pisemnych daje po dziś dzień najpełniejszą odpowiedź na pytanie: "Jak to robić ?" Wykład będzie się odwoływał przede wszystkim do tej humanistycznej skarbnicy wiedzy o sposobach komponowania tekstów perswazyjnych. Pojawią się również terminologicznie uwspółcześnione wskazówki dotyczące kompozycji aktualnie wykorzystywanych tekstów perswazyjnych, takich jak: recenzja, list motywacyjny, oficjalny e-mail, ale również kompozycja telewizyjnych programów informacyjnych.
Z bardzo szerokiego zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna, włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane wybrane możliwe perswazyjne działania tekstowe/językowe.
Charakter i forma zajęć: Wykład dla wszystkich specjalności Chemii II roku II stopnia, wykład z modułu przedmiotów humanistyczno-społecznych.

Uzupełnienie tradycyjnej formy zajęć - seminarium magisterskie z zakresu literaturoznawstwa i retoryki.