Kurs stanowi realizację tematyki z obszaru semiotyki kognitywnej.

W trakcie zajęć studenci zapoznają się z wybranymi teoriami wyjaśniającymi pochodzenie zdolności do posługiwania się językiem (m.in. Bickerton, Tomasello, Donald). Omówione zostaną badania nad zwierzętami oraz nad rozwojem semiotyczno-językowym dzieci. Na pochodzenie języka spojrzymy z perspektywy ewolucyjnej (filogenetycznej) i rozwojowej (ontogenetycznej). W ramach tej ostatniej omówiony zostanie również proces akwizycji językowej. Szczególną uwagę poświęcimy procesom komunikacji angażującym język.

Procesy ewolucji i rozwoju zdolności językowych w istotny sposób obejmują problemy multimodalności: zarówno w kontekście percepcji jak i komunikacji. W konsekwencji przedyskutujemy gesturalne, wokalne i mieszane teorie pochodzenia i funkcjonowania języka.

Ostatecznie poruszymy współczesną problematykę badań nad wyłanianiem się systemów znaków i komunikacji w grupach ("hordach") robotów.

W trakcie konwersatorium studenci zapoznają się z tekstami źródłowymi dotyczącymi pochodzenia i rozwoju zdolności językowych oraz będą mieli okazję przedyskutować i skonfrontować wybrane teorie, argumenty je wspierające i wagę tych argumentów.