Postęp naukowo-techniczny w ostatnich dziesięcioleciach pociągnął za sobą zmiany w stosunkach społecznych, kulturze i edukacji. Z rozwojem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) wiąże się wiele nadziei. TIK wydają się pełnić szczególnie ważną rolę w indywidualizacji i uczeniu się.
Wśród nauczycieli istniej pozytywne nastawienie do wykorzystania nowych technologii. Jak wynika z wypowiedzi nauczycieli, TIK odgrywają istotną rolę w edukacji. TIK oferują pozawizualne formy komunikacji, aktywizując zmysły dotyku i słuchu. TIK stanowią alternatywę dla komunikacji ustnej. W takich przypadkach specjalistyczne oprogramowania rozwijają możliwości wizualne lub dotykowe ucznia.
Komputer może być narzędziem służącym skutecznemu motywowaniu uczniów, na przykład takich, którzy cierpią na zaburzenia poznawcze. Z jego pomocą wspierany jest proces uczenia się, w szczególności nabywanie podstawowych umiejętności, zwiększenie motywacji i poczucia własnej wartości. Za pomocą różnych programów edukacyjnych dzieci uczą się, jak pokonać powolność i niedokładność koordynacji wzrokowo-ruchowej.
W pracy z uczniem komputer i dostosowane do indywidualnych możliwości ucznia oprogramowanie z jednej strony służy do komunikacji z nauczycielem, rozwoju sprawności manualnej czy percepcji, poprawie skupienia, z drugiej zaspokaja ważną potrzebę emocjonalną i społeczną dzieci. Dzięki TIK łatwiej jest im pracować, pokonywać pewne deficyty, które byłyby niemożliwe do przezwyciężenia bez np. używania komputerów.