Celem przedmiotu jest ukazanie specyfiki edukacji wczesnoszkolnej jako dziedziny nauki oraz obszaru praktyki. Treści modułu obejmują zagadnienia: miejsca kształcenia wczesnoszkolnego w systemie edukacji; celów, przedmiotu, zadań i funkcji pedagogiki wczesnoszkolnej; właściwości rozwojowych dziecka w młodszym wieku szkolnym i ich znaczenia dla praktyki dydaktyczno-wychowawczej; specyficznych wymagań wobec organizacji procesu kształcenia i metodyki pracy z uczniami klas I-III; podstaw kształcenia zintegrowanego; dojrzałości szkolnej i gotowości do nauki w szkole; gotowości instytucjonalnej; adaptacji szkolnej; pierwszego i drugiego progu edukacyjnego; roli zawodowej nauczyciela i specyfiki roli nauczyciela-wychowawcy klas I-III; innowacyjności w praktyce zawodowej nauczycieli wczesnoszkolnych; wykorzystania rozwiązań zaliczanych do alternatyw pedagogicznych; tendencji w rozwoju pedagogiki wczesnoszkolnej;