Celem modułu jest zapoznanie studentów z ideą edukacji włączającej - jej historią, podstawowymi założeniami, zaletami i ograniczeniami. Podczas zajęć poruszona zostanie problematyka koncepcji stanowiących podwaliny edukacji włączającej, różnic pomiędzy edukacją włączającą i inkluzyjną oraz zasad projektowania uniwersalnego.

Podczas zajęć studenci będą mieli możliwość poznania edukacji włączającej z perspektywy ucznia, rodzica i nauczyciela.


Zagadnienia programowe dotyczą teorii i praktyki specjalnych rozwojowych i edukacyjnych potrzeb dzieci i młodzieży. Uwzględniają między innymi aktualne rozważania i ustalenia terminologiczne, problemy identyfikowania, diagnozowania i realizowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych w kontekście uwarunkowań psychopedagogicznych, prawno-organizacyjnych i społeczno-kulturowych. Obejmują także problematykę założeń, organizacji i przebiegu wspierania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi/ edukacyjnymi, ich rodziców i nauczycieli z uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju (WWR) i pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Kurs obejmuje treści dotyczące aspektów medycznych i biologicznych niepełnosprawności intelektualnej oraz spektrum zaburzeń autystycznych. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia takie jak: biologiczny rozwój człowieka (prawa rozwojowe, charakterystyka rozwoju biologicznego), zaburzenia rozwoju psychoruchowego, postawy genetyki, wady rozwojowe o podłożu genetycznym, zaburzenia metaboliczne u dzieci z NI oraz funkcjonujących w spektrum autyzmu oraz zaburzenia rozwojowe spowodowane teratogennym wpływem substancji psychoaktywnych i leków.

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w aparat pojęciowy z zakresu medycyny umożliwiający im pełne rozumienie otrzymywanych diagnoz dzieci z NI i ASZ, a także uświadomienie biomedycznych potencjałów i zagrożeń w pracy z dzieci z NI i ASZ.


Obszar dla studentów należących do Koła Naukowego Pedagogów Specjalnych.

Kurs ma charakter organizacyjny dla studentów jednolitych studiów magisterskich Pedagogiki specjalnej (rok rozpoczęcia studiów: 2020).