Wykład dotyczy kwestii komunikacyjnych, retorycznych i perswazyjnych w wydaniu klasycznym (retoryka starożytnych) oraz współczesnym (komunikologia oraz psychologia społeczna).
Z bardzo szerokiego zakresu
zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna,
włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób
wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane
tekstowe/językowe sposoby wpływania na audytorium poprzez kompozycję,
język, sposoby argumentacji.
Natomiast kolejną, zasadniczą część omawianych treści będą stanowić zagadnienia pozostające często na obrzeżach retorycznej perswazji, a które dotyczą tzw. zakazanej retoryki (w tradycyjnym, sofistycznym lub neosofistycznym, współczesnym ujęciu – propozycja Piotra Lewińskiego, Marka Kochana czy też Glorii Beck). Te ostatnie obejmą przede wszystkim psychologiczne reguły wywierania wpływu opisane przez jednego z najwybitniejszych psychologów społecznych, Roberta Cialdiniego (np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności itd.).
Ważnym aspektem zajęć jest omówienie uwarunkowań oraz możliwa ocena etyczności/nieetyczności owych perswazyjnych „dróg na skróty”.
Uzupełnienie tradycyjnej formy zajęć - seminarium magisterskie z zakresu literaturoznawstwa i retoryki.
Celem zajęć jest przekazanie wstępnych informacji dotyczących retoryki
jako klasycznej formy perswazyjnej komunikacji oraz różnych form
retorycznych i szerzej - perswazyjnych działań. Z bardzo szerokiego
zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna,
włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób
wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane wybrane możliwe
perswazyjne działania tekstowe/językowe. Zasadniczą część zajęć będą
stanowić zagadnienia teoretyczne, a przede wszystkim praktyczne
ćwiczenia dotyczące reguł perswazji (wg propozycji Roberta Cialdiniego),
np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności
itd.
Celem zajęć jest wprowadzenie do zagadnień związanych z komunikacją
interpersonalną w różnych jej odmianach (bezpośrednie i medialne;
werbalne i niewerbalne, pisemne i ustne). Uwaga będzie skupiona na
stronie werbalnej komunikacji interpersonalnej związanej w ścisły sposób
z celem (informacyjnym i/lub perswazyjnym) oraz podstawowymi aspektami
skutecznej komunikacji (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność,
konkretność, konstrukcyjność, stosowność). Ważnym elementem ćwiczeniowym
staną się źródła nieporozumień i błędów językowych rzutujących na
jakość i skuteczność komunikacji interpersonalnej.
Otwarty obszar przeznaczony na zdalną formę konsultacji w semestrze letnim 2022/23.
Celem kursu jest wprowadzenie w podstawowy zakres zagadnień związanych z zasadniczymi kategoriami poetyki dzieła literackiego, takimi jak wiersz - poezja-proza oraz. Zajęcia są wprowadzeniem do polskiej wersologii, wersyfikacji, teorii toposów, tropów i figur. Dominować będzie nachylenie literaturoznawczo-retoryczne.
Uzupełnienie tradycyjnej formy zajęć - seminarium magisterskie z zakresu literaturoznawstwa i retoryki.