Celem kursu jest opanowanie przez studentów języka ukraińskiego w stopniu umożliwiającym biegłą komunikację w różnych sytuacjach
życia społecznego, w mowie i w piśmie na poziomie biegłości C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy,
nabycie kompetencji lingwistycznej, komunikacyjnej i interkulturowej.
W toku zajęć realizowane są następujące cele szczegółowe: przygotowanie uczącego się do efektywnego stosowania języka w autentycznych sytuacjach komunikatywnych; utrwalanie nawyków prawidłowej wymowy i intonacji; rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu autentycznego (słuchanego, czytanego); poznawanie i utrwalanie słownictwa z różnych dziedzin; kształtowanie umiejętności formułowania ustnych wypowiedzi monologowych w zakresie poznawanej tematyki; rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu i polilogu; ćwiczenia w wymianie sądów w dyskusji; kształtowanie umiejętności formułowania tekstów pisanych;
– wypracowanie nawyków wyrażania treści tekstu pisanego lub ustnego w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej
(złożonej); rozwijanie umiejętności tłumaczenia pisemnego i ustnego; doskonalenia umiejętności pisania w języku ukraińskim prac różnorodnych pod względem stylistycznym i tematycznym; wypracowanie nawyków tłumaczenia polsko-ukraińskiego oraz redagowania tekstów; wypracowanie nawyków adjustacji tekstów.
Przedmiot ma na celu omówienie ważnych zagadnień z dziejów literatury ukraińskiej XIX w. i początku XX w. , zapoznanie
studenta z jej wybitnymi dziełami, z przebiegiem ukraińskiego procesu historycznoliterackiego XIX wieku, istniejącymi wówczas kierunkami
artystycznymi (programem artystycznym, twórczością przedstawicieli) i tendencjami o charakterze narodowowyzwoleńczym, problemami
życia literackiego w sytuacji bezpaństwowości Ukrainy. Przedmiot ma również na celu prezentację wzorcowych interpretacji utworów
pisarzy oraz poszukiwanie nowych strategii interpretacji tekstów.
Zajęcia obejmują cykle wykładów dotyczących literatury ukraińskiej z różnych okresów: I poł. XIX w (klasycyzm, sentymentalizm,
romantyzm), II poł. XIX w. (romantyzm, realizm) i pocz. XX w. (modernizm i jego kierunki).
Z wykładami skorelowane są zajęcia typu konwersatoryjnego rozwijające i pogłębiające treści programowe wykładów
- Docente: Anna Choma-Suwała
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności tłumaczenia pisemnego i ustnego tekstów o podstawowym i średnim stopniu trudności oraz różnorodnej tematyce. Konwersatorium jest ukierunkowane na zajęcia o charakterze praktycznym. Ćwiczona umiejętność dotyczy tłumaczenia z języka ukraińskiego na język polski i odwrotnie. Przedmiotem tłumaczenia są wybrane teksty ogólne i fachowe. Zajęcia praktyczne zwiększają kompetencje językowe studentów i wymagają od nich aktywnego udziału w proponowanych ćwiczeniach. Podczas zajęć tłumaczone są krótkie testy sprawdzające znajomość słownictwa.
Celem zajęć jest kształcenie umiejętności tłumaczenia pisemnego i ustnego tekstów o podstawowym i średnim stopniu trudności oraz różnorodnej tematyce. Konwersatorium jest ukierunkowane na zajęcia o charakterze praktycznym. Ćwiczona umiejętność dotyczy tłumaczenia z języka ukraińskiego na język polski i odwrotnie. Przedmiotem tłumaczenia są wybrane teksty ogólne i fachowe. Zajęcia praktyczne zwiększają kompetencje językowe studentów i wymagają od nich aktywnego udziału w proponowanych ćwiczeniach. Podczas zajęć tłumaczone są krótkie testy sprawdzające znajomość słownictwa.
Przedmiot ma na celu omówienie ważnych zagadnień z dziejów literatury ukraińskiej XIX w. i początku XX w. , zapoznanie
studenta z jej wybitnymi dziełami, z przebiegiem ukraińskiego procesu historycznoliterackiego XIX wieku, istniejącymi wówczas kierunkami
artystycznymi (programem artystycznym, twórczością przedstawicieli) i tendencjami o charakterze narodowowyzwoleńczym, problemami
życia literackiego w sytuacji bezpaństwowości Ukrainy. Przedmiot ma również na celu prezentację wzorcowych interpretacji utworów
pisarzy oraz poszukiwanie nowych strategii interpretacji tekstów.
Zajęcia obejmują cykle wykładów dotyczących literatury ukraińskiej z różnych okresów: I poł. XIX w (klasycyzm, sentymentalizm,
romantyzm), II poł. XIX w. (romantyzm, realizm) i pocz. XX w. (modernizm i jego kierunki).
Z wykładami skorelowane są zajęcia typu konwersatoryjnego rozwijające i pogłębiające treści programowe wykładów