Dr hab. Anna Granat

 

 

PRAGMATYKA JĘZYKOWA (KONWERSATORIUM)

METODA PROJEKTOWA: WYWIAD

 

 

KRYTERIA OCENY WYWIADU

 

1.      Przyczyna wyboru tematu wywiadu                                                 1 p.

2.      Cel podjęcia się przeprowadzenia wywiadu                                    1 p.

3.      Dobór rodzaju wywiadu (tekst, audio, audio-wideo)                       1 p.

4.      Wybór interlokutora                                                                          1 p.

5.      Wybór miejsca (warunków) wywiadu                                              1 p.

6.      Scenariusz wywiadu

a)      Powitanie                                                                                    1 p.

b)      Redakcja informacji wstępnych (ad. 1−3)                                  1 p.

c)      Sylwetka interlokutora                                                                1 p.

d)      Minimum 5 pytań                                                                       5 p.

e)      Podsumowanie (zakończenie)                                                     1 p.

7.      Sprawność techniczna (umiejętność transkrybowania,
nagrywania w dobrej jakości, zorganizowania możliwości
nagrania w studio itp.)                                                                      1 p.

8.      Autoryzacja wywiadu                                                                       1 p.

9.      Wybór wydawcy i wysłanie do publikacji                                        2 p.

10.  Ewaluacja: dobre i słabe strony: co można było
 poprawić, ulepszyć                                                                          2 p.

 

 

 

 

20 p – 19 p: 5,0

18 p – 17 p: 4,5

16 p – 15 p: 4,0

14 p – 13 p: 3,5

12 p – 11 p: 3,0

10 p – 0 p: 2,0

 

 

 

Sylabus: file:///C:/Users/agran/Downloads/sylabus__POL-D-2S-Ed-PL.pdf

Zaliczenie na ocenę

język wykładowy: polski

Opis: Założenia i cele przedmiotu, zajęć:

Przekazanie studentom wiedzy z zakresu edytorstwa w celu umożliwienia im wykorzystywania jej w praktyce dziennikarskiej/redakcyjnej.

Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja, burza mózgów, metody z zakresu learning by doing: wytwórcze ćwiczenia praktyczne, metoda projektu, pogadanka, prezentacja multimedialna (MS PowerPoint, Prezi), wycieczki przedmiotowe

Treści programowe: 1. Historia edytorstwa – 2 godz. dydaktyczne

2. Edytorstwo współcześnie – 2 godz. dydaktyczne

3. Terminy i pojęcia edytorskie – 2 godz. dydaktyczne

4. Typy publikacji – 2 godz. dydaktyczne

5. Typografia – 4 godz. dydaktyczne

6. Rodzaje pisma i wyróżnień stosowanych – 2 godz. dydaktyczne

7. Znaki wewnątrzwyrazowe i międzywyrazowe – 2 godz. dydaktyczne

8. Znaki korektorskie w postaci tradycyjnej i cyfrowej – 6 godz. dydaktyczne

9. Materiały uzupełniające tekst – 2 godz. dydaktyczne

10. Przypisy; bibliografia; materiałów wprowadzające tekst – 4 godz. dydaktyczne

11. Szeregowanie alfabetyczne; indeksy – 2 godz. dydaktyczne

Literatura:

1. Garbal Łukasz, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.

2. Willberg Hans Peter, Pierwsza pomoc w typografii. Poradnik używania pisma, Gdańsk 2004.

3. Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002.

4. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2011.

Efekty kształcenia:

Wiedza:

2. Rozumie i wyjaśnia cele pracy dziennikarskiej, zna jej warsztatowe (edytorskie) i organizacyjne (emisja i edycja) uwarunkowania – K_W12 (S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11)

3. Ma szeroką wiedzę teoretyczną oraz zna praktyczne aspekty funkcjonowania najnowszych narzędzi edytorskich w dziennikarstwie – K_W14 (S2A_W06)

4. Posiada szeroką wiedzę na temat zasad korzystania z technologii informatycznych na potrzeby realizowanych przez siebie zadań edytorskich – K_W17 (S2A_W06)

Umiejętności

3. Skutecznie i efektywnie posługuje się zróżnicowanymi narzędziami edytorskimi w dziennikarstwie – K_U09 (S2A_U06)

4. Samodzielnie zdobywa i efektywnie wykorzystuje w pracy umiejętności praktyczne z zakresu edytorstwa – K_U12 (S2A_U06, S2A_U07) Kompetencje społeczne:

3. Jest przygotowany do pełnienia różnych funkcji w zespole (pracowniczym redakcyjnym: współpraca z redaktorem wydawniczym, operatorem DTP, plastykiem, specjalistą od marketingu itp.) i ma świadomość swojej roli w grupie zawodowej i społecznej – K_K04 (S2A_K02, S2A_K03)

4. Ma świadomość konieczności stałego podnoszenia poziomu wiedzy i doskonalenia umiejętności edytorskich na poziomie interdyscyplinarnym – K_K08 (S2A_K01, S2A_K06, S2A_K07) USOSweb:

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: 30 godzin kontaktowych i 10 samodzielnej pracy studenta

Sposób weryfikacji efektów kształcenia

Wykonywanie konkretnych ćwiczeń edytorskich na oceny: K_W12 (S2A_W07, S2A_W10, S2A_W11); K_W14 (S2A_W06); K_W17 (S2A_W06)

Wymagania wstępne

Znajomość ortografii i gramatyki języka polskiego na poziomie maturalnym. „Wyczucie” estetyczne, umiejętność redagowania tekstów dziennikarskich

Punkty przedmiotu w cyklach:

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, stacjonarne II stopnia (POL-D-2S) Typ punktów Liczba Cykl pocz. Cykl kon. Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) 2 16/17L Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, stacjonarne I stopnia (POL-D-LS) Typ punktów Liczba Cykl pocz. Cykl kon. Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów (ECTS) 2 18/19L