Kurs poświęcony seminarium dyplomowemu dla studentów drugiego roku studiów pierwszego stopnia z pedagogiki resocjalizacyjnej
STRUKTURA PRACY MAGISTERSKIEJ
ETAPY BADAŃ PEDAGOGICZNYCH W MODELU ILOŚCIOWYM
STRUKTURA ZAGADNIEŃ METODOLOGICZNYCH
USTALENIE TEMATÓW PRAC MAGISTERSKICH
METODY, TECHNIKI, NARZĘDZIA BADAWCZE
KONSTRUOWANIE PRZEWODNIKÓW DIAGNOSTYCZNYCH
- Formator: Andrzej Węgliński
Zakres kursu;
Ø struktura pracy dyplomowej (część teoretyczna, metodologiczna i empiryczna)
Ø etapy badań pedagogicznych w modelu ilościowym
Ø struktura zagadnień metodologicznych
Ø zakres badań własnych (teren, obiekt, analizowane zjawiska)
Ø ustalenie tematów prac dyplomowych
Ø metody, techniki, narzędzia badawcze
Ø konstruowanie przewodników diagnostycznych
- Formator: Andrzej Węgliński
ZAGADNIENIA REALIZOWANE W SEMESTRZE ZIMOWYM
1.Penologia reintegracyjna skazanych w warunkach wolności dozorowanej
2.Zastosowanie metody zarządzania przypadkiem (case management) w pracy kuratorów sądowych
3.Zarządzanie ryzykiem przestępczości powrotnej w dozorach probacyjnych
4.Wykonywania środków probacyjnych w zróżnicowanych grupach ryzyka recydywy
5.Indywidualna predykcja kryminologiczna z zastosowaniem anamnezy i katamnezy osób dozorowanych (narzędzia diagnostyczno-prognostyczne służące oszacowaniu ryzyka powrotności do przestępstwa)
6.Rozpoznanie statycznych i dynamicznych czynników ryzyka przestępczości powrotnej osób dozorowanych (natura sprawców przestępstwa)
7.Kwalifikowanie skazanych do grup ryzyka przestępczości powrotnej
8.Praca z osobą dozorowaną z problemem alkoholowym (rozpoznawanie i korygowanie symptomów uzależnienia od alkoholu)
9.Efektywność wykonywania środków probacyjnych
10.Warsztat metodyczny kuratorów dla dorosłych (przewodnik metodyczny)
11.Programowanie indywidualnych oddziaływań resocjalizacyjnych w pracy kuratorów sądowych (programy resocjalizacyjne, profilaktyczne, korekcyjne, reedukacyjne, z zakresu orientacji zawodowej)
Kurs obejmuje;
1. Wiedzę z zakresu współczesnych strategii oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku instytucji zakładowych dla nieletnich.
2. Opis organizacji i metodyki pracy wychowawczej w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapeutycznych.
3. Projektowanie zadań wychowawczych w pracy z grupą podopiecznych.
4. Konstruowanie grupowej jednostki metodycznej (scenariusz zajęć socjoterapeutycznych).
5. Programowanie indywidualnych oddziaływań wychowawczych w pracy z wybranym podopiecznym (IPR)
6. Ewaluację skuteczności i efektywności oddziaływań wychowawczych w zakładach dla nieletnich.
Uwaga; Wykonane prace i ćwiczenia zaliczeniowe będą wykorzystywane na praktyce w instytucjach zakładowychKONTYNUACJA SEMINARIUM Z PIERWSZEGO ROKU STUDIÓW
- Formator: Andrzej Węgliński
Wprowadzenie
W zakładce – Zagadnienia metodologiczne – zostały zaprezentowane podstawowe etapy postepowania diagnostycznego w modelu ilościowych badań pedagogicznych
W pierwszej części naszych spotkań będziemy pracować nad określeniem;
a) terenu badań własnych,
b) obiektu badań (kim będą badane osoby, jeżeli zdecydujecie się Państwo na badanie uczniów, to przebadamy dwie klasy, od klasy szóstej szkoły podstawowej), w przypadku innego obiektu badań musimy dotrzeć do minimum 25 osób,
c) analizowanych zjawisk – należy wybrać dwa zjawiska, które będą rozpoznawane w ramach pracy magisterskiej, jedno z tych zjawisk musi być związane z resocjalizacją. W zakładce – Przykładowe tematy prac magisterskich, podano tematy adresowane do różnych osób, w każdym temacie dokładnie określono badane zjawiska
PROSZĘ O ZASTANOWIENIE SIĘ NAD PUNKTAMI a), b), i c) i opracowanie oraz przesłanie drogą mailową tabeli – ORGANIZACJA BADAŃ WŁASNYCH
andrzej.weglinski@mail.umcs.pl
MAM NADZIEJE, ŻE PO ZAKOŃCZONYCH MOICH BADANIACH LEKARSKICH NASZE NASTĘPNE SEMINARIA BĘDĄ ODBYWAĆ SIĘ W SYSTEMIE STACJONARNYM
- Formator: Andrzej Węgliński
Kurs z metodyki resocjalizacji w środowisku otwartym dla studentów 2 roku pedagogiki resocjalizacyjnej, studia stacjonarne