Podstawowym środowiskiem nauczania w e-learningu jest platforma edukacyjna (platforma e-learnigowa/zdalnego nauczania), która bywa również nazywana internetowym/wirtualnym środowiskiem edukacyjnym.

Jest to rodzaj aplikacji, który umożliwia realizowanie celów edukacyjnych za pośrednictwem sieci WWW, w systemie e-learning lub blended learning (mieszanym).  Służy  ona przede wszystkim do zarządzania kursami i ich uczestnikami, a oprócz tego posiada  zestaw narzędzi pozwalających na komunikację, pracę z materiałami dydaktycznymi, realizację i ocenę zadań itp.

Na platformie można znaleźć te same narzędzia, z którymi spotykamy się w internecie (m.in. forum dyskusyjne, czat, miejsce pozwalające na załączanie plików, pocztę elektroniczną), ale są one dostosowane dla celów edukacyjnych i zgromadzone w jednym miejscu i odpowiednio zabezpieczone.

Zasadnicze elementy platformy e-learningowej

Obszar (kurs) jest wydzielonym na platformie miejscem, z którego korzysta konkretna grupa użytkowników platformy w określonym celu. Najczęściej jest miejscem realizacji e-kursu (przedmiotu) w zamkniętej grupie. Na platformie mogą znajdować się również inne rodzaje obszarów, np. towarzyskie, przeznaczone do kontaktów między uczestnikami bądź  obszary  czysto ogłoszeniowe.

Każdy z kursów jest opatrzony nazwą oraz skrótem, używanym przy nawigacji po platformie. Osoba, która posiada uprawnienia Autora kursów  może samodzielnie zakładać nowe obszary kursowe i nimi zarządzać. Uprawnienia takie  nadaje jej administrator platformy. Kurs  może zawierać narzędzia (zasoby i aktywności) dobrane odpowiednio do celów, dla jakich został stworzony dany kurs. Platforma  oferuje szeroką gamę  tych narzędzi, które są  przystosowane do realizacji procesu nauczania.

W ramach Wirtualnego Kampusu wykorzystywana jest platforma MOODLE. Nazwa to skrót od Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment czyli modularne, zorientowane obiektowo dynamiczne środowisko nauczania . System obecnie jest używany w ponad dwustu krajach świata i jest on stale rozbudowywany i udoskonalany.



https://moodle.net/stats/

Podstawowe funkcje platformy pozwalają na:

  • rejestrację i zarządzanie użytkownikami z podziałem na różne role tj.administratorów, autorów, studentów
  • zaplanowanie i zarządzanie kursem (tj. przedmiotem) lub grupą kursów
  • budowę i udostępnianie różnego rodzaju elektronicznych materiałów edukacyjnych
  • komunikację między użytkownikami (w trybie synchronicznym i asynchronicznym)
  • wspieranie pracy grupowej (podział na grupy, praca nad wspólnym dokumentem)
  • analizę aktywności uczestników w systemie (analiza logów)
  • weryfikację wiedzy studentów (testy i zadania on-line)
  • import gotowych kursów bądź ich elementów (standard SCORM)
  • archiwizację kursów bądź ich elementów (wraz z logami i plikami użytkowników),
  • zbieranie informacji i opinii, zapisy na zajęcia (ankiety, głosowania online).

POMOC na platformie
Platforma Moodle posiada pliki pomocy, z których może doraźnie skorzystać każdy użytkownik. Taka „podręczna” pomoc   odnosząca się do konkretnego narzędzia (opcji) jest opatrzona symbolem , którego kliknięcie uruchamia plik pomocy.

W przypadku poważniejszych wątpliwości każdy użytkownik platformy ma możliwość skontaktowania się z pomocą techniczną lub administratorem platformy:  kampus@umcs.pl, (81) 537 61 81

Ultima modificare: joi, 12 martie 2020, 15:05