Materiały w formie szkolenia on-line (do samokształcenia) z zakresu narzędzi edukacyjnych i funkcjonalności platformy zdalnego nauczania (MOODLE) oraz tworzenia własnego kursu na platformie. Szkolenie jest dedykowane dla nauczycieli, którzy chcą zaprojektować i realizować swój przedmiot/zajęcia w formule kursu blended learning (mieszanej) lub kursu online na platformie Wirtualny Kampus UMCS.
w sprawie przeprowadzania egzaminów dyplomowych z wykorzystaniem środków
komunikacji elektronicznej
w sprawie organizacji zaliczeń końcowych i egzaminów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej
w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacji zajęć dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Rozdział 5
Kształcenie
na odległość
§ 12. 1.
Zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość, jeżeli spełniono łącznie następujące wymagania:
1) nauczyciele akademiccy i inne
osoby prowadzące zajęcia są przygotowani do ich realizacji z wykorzystaniem
metod i technik
kształcenia na odległość, a realizacja zajęć jest na bieżąco kontrolowana przez
uczelnię;
2) dostęp do
infrastruktury informatycznej i oprogramowania umożliwia synchroniczną i
asynchroniczną interakcję między studentami a nauczycielami akademickimi i
innymi osobami prowadzącymi zajęcia;
3)
zapewniono materiały dydaktyczne opracowane w formie elektronicznej;
4) studenci
mają możliwość osobistych konsultacji z nauczycielami akademickimi i innymi
osobami prowadzącymi zajęcia w siedzibie uczelni lub w jej filii;
5) weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów
uczenia się odbywa się przez bieżącą kontrolę postępów w nauce;
6) studenci
odbyli szkolenia przygotowujące do udziału w tych zajęciach.
2. W przypadku zajęć kształtujących umiejętności praktyczne metody i
techniki kształcenia na odległość mogą być wykorzystywane pomocniczo.
3.
(uchylony)
§ 13 Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż:
1) 50% liczby punktów ECTS, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – w przypadku
studiów o profilu praktycznym;
2) 75% liczby punktów ECTS, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim.
§ 13a.
1. W okresie od dnia ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu
epidemii do końca semestru, w trakcie którego stan ten został odwołany, zajęcia
na studiach mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na
odległość niezależnie od tego, czy zostało to przewidziane w programie studiów.
2. Liczby
punktów ECTS przypisanych do zajęć prowadzonych w okresie, o którym mowa w ust.
1, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nie wlicza się do
liczby punktów ECTS, o której mowa w § 13.
Zmieniające Zarządzenie Nr 73/2020 Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 20 sierpnia 2020 r.w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021
W sprawie organizacji zajęć dydaktycznych na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021.
W sprawie realizacji programów studiów, programów kształcenia doktorantów oraz programów studiów podyplomowych i innych form kształcenia z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość w związku z przeciwdziałaniem skutkom rozprzestrzeniania się wirusa SARS–COV-2 wśród członków społeczności Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
wprowadzony
ZARZĄDZENIEM nr 38/2019 Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 17 września 2019 r.w sprawie wprowadzenia Regulaminu Pracy Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
IV. CZAS PRACY I ZASADY USTALANIA ZAKRESU OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
§ 17.
1. Do obowiązków organizacyjnych związanych z procesem dydaktycznym zalicza się także m. in.:
1) udział w pracach komisji rekrutacyjnej,
2) kierowanie i sprawowanie opieki nad studenckimi praktykami zawodowymi,
3) przygotowanie kursu w formie kształcenia na odległość,
4) promotorstwo i recenzowanie prac końcowych słuchaczy studiów podyplomowych,
5) pełnienie roli członka i przewodniczącego komisji egzaminów końcowych słuchaczy studiów podyplomowych
6) przeprowadzanie egzaminów językowych w przewodach doktorskich.
§ 20
2. Do obowiązków realizowanych w ramach ustalonego pensum dydaktycznego należy prowadzenie zajęć dydaktycznych wynikających z programów studiów, studiów doktoranckich lub programu kształcenia w szkole doktorskiej, do których zalicza się: wykłady, seminaria, ćwiczenia, konwersatoria, ćwiczenia terenowe i plenery, zajęcia laboratoryjne, zajęcia projektowe i artystyczne, wycieczki programowe, lektoraty, zajęcia sportowe, w tym zajęcia prowadzone w formie kształcenia na odległość.
UCHWAŁA Senatu UMCS z dnia 16 października2019 r.w sprawie wytycznych dotyczących wymagań w zakresie tworzenia i doskonalenia programów studiów
Rozdział II
§ 4
3. Jeżeli pozwala na to specyfika kształcenia na studiach na określonym kierunku, część efektów uczenia się objętych programem studiów może być uzyskana w ramach zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość z zastrzeżeniem § 8.
§ 8
1. Zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jeżeli spełniono łącznie następujące wymagania:
1) nauczyciele akademiccy i inne osoby prowadzące zajęcia są przygotowani do ich realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a realizacja zajęć jest na bieżąco kontrolowana przez wydział odpowiedzialny za prowadzenie kierunku;
2) dostęp do infrastruktury informatycznej i oprogramowania umożliwia synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami a nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia.
Na Uczelni wykorzystywana jest w tym celu platforma e-learningowa „Wirtualny Kampus UMCS”;
3) zapewniono materiały dydaktyczne opracowane w formie elektronicznej;
4) studenci mają możliwość osobistych konsultacji z nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia w siedzibie Uczelni lub w jej filii;
5) weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się odbywa się przez bieżącą kontrolę postępów w nauce z tym, że przeprowadzanie zaliczeń i egzaminów kończących określone zajęcia odbywa się w siedzibie Uczelni lub w jej filii;
6) studenci odbyli szkolenia przygotowujące do udziału w tych zajęciach.
2. W przypadku zajęć kształtujących umiejętności praktyczne metody i techniki kształcenia na odległość mogą być wykorzystywane pomocniczo.
3. W uzasadnionych przypadkach egzaminy kończące określone zajęcia, za zgodą Rektora, mogą odbywać się poza siedzibą Uczelni lub poza jej filią z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę przebiegu egzaminu i jego rejestrację.
4. Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 50% liczby punktów ECTS, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 1.,o ile standardy kształcenia dla określonych zawodów wydane na podstawie art. 68 ust. 3 Ustawy nie stanowią inaczej z zastrzeżeniem § 14.
Rozdział VI
§ 14
W przypadku studiów rozpoczętych przed rokiem akademickim 2019/2020, liczba godzin zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych, prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 60% ogólnej liczby godzin zajęć dydaktycznych określonych w programach studiów.
Art. 67
4. Jeżeli pozwala na to specyfika kształcenia na studiach na określonym kierunku, część efektów uczenia się objętych programem studiów może być uzyskana w ramach zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przy wykorzystaniu infrastruktury i oprogramowania zapewniających synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami i osobami prowadzącymi zajęcia.
Rozdział 5
Kształcenie na odległość
§ 12. 1. Zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, jeżeli spełniono łącznie następujące wymagania:
1) nauczyciele akademiccy i inne osoby prowadzące zajęcia są przygotowani do ich realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a realizacja zajęć jest na bieżąco kontrolowana przez uczelnię;
2) dostęp do infrastruktury informatycznej i oprogramowania umożliwia synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami a nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia;
3) zapewniono materiały dydaktyczne opracowane w formie elektronicznej;
4) studenci mają możliwość osobistych konsultacji z nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia w siedzibie uczelni lub w jej filii;
5) weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się odbywa się przez bieżącą kontrolę postępów w nauce, z tym że przeprowadzanie zaliczeń i egzaminów kończących określone zajęcia odbywa się w siedzibie uczelni lub w jej filii;
6) studenci odbyli szkolenia przygotowujące do udziału w tych zajęciach.
2. W przypadku zajęć kształtujących umiejętności praktyczne metody i techniki kształcenia na odległość mogą być wykorzystywane pomocniczo.
3. W uzasadnionych przypadkach egzaminy kończące określone zajęcia, za zgodą rektora, mogą odbywać się poza siedzibą uczelni lub poza jej filią z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę przebiegu egzaminu i jego rejestrację.
§ 13. Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 50% liczby punktów ECTS, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
Rozporządzenie określa standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu:
1. nauczyciela przedmiotu, nauczyciela teoretycznych przedmiotów zawodowych, nauczyciela praktycznej nauki zawodu, nauczyciela prowadzącego zajęcia i nauczyciela psychologa
Rozporządzenie określa, że:
W grupach zajęć B–F liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 25% sumy liczby punktów ECTS określonej dla tych grup zajęć. Praktyki zawodowe nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
(grupa zajęć B-F obejmuje przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i przygotowanie dydaktyczne)
2. nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej (klasy I–III szkoły podstawowej)
3. nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Rozporządzenie określa, że:
Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 25% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów.
Praktyki zawodowe nie mogą być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Rozporządzenie określa standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu fizjoterapeuty (załącznik nr 7 do rozporządzenia)
Rozporządzenie określa, że:
Liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 25% sumy liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacji zajęć dydaktycznych prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w UMCS w Lublinie
w sprawie organizacji zaliczeń końcowych i egzaminów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej