Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadniczymi dla pedagogiki dorosłych zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi. Zakres merytoryczny obejmuje: pojęcie i przedmiot zainteresowań pedagogiki dorosłych, jej działy, nauki wspomagające, język i metodologia badań. Poza fizjonomią naukową pedagogiki dorosłych (andragogiki), na treści kształcenia składają się: potrzeby kształcenia dorosłych i ich różne źródła, cechy specyficzne współczesnej edukacji dorosłych – wielość podmiotów organizujących, ustawiczność, otwartość, jej rodzaje i nurty (dyplomowy i bezinteresowny, formalny, nieformalny i pozaformalny), funkcje społeczne i system edukacji dorosłych (formy i instytucje), edukacja dorosłych jako instrument polityki wobec współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych i procesów globalizacji, historia rozwoju oświaty dorosłych w Polsce i wybranych krajach oraz jej współczesne oblicze i przemiany, możliwości edukacyjne ludzi dorosłych, jako wypadkowa ich procesów poznawczych, emocjonalnych i wolicjonalnych oraz złożonej sytuacji życiowej (rodzinnej, zawodowej, cywilizacyjnej), specyfika kolejnych okresów dorosłości i jej istota (w tym okres późnej dorosłości – starość), elementy procesu kształcenia dorosłych.