Prezentacje multimedialne służą przedstawieniu wybranego problemu z wykorzystaniem kodu językowego, dźwiękowego i wizualnego. Digitalizacja różnych komunikatów pełni funkcje informacyjne i może być pomocna we wprowadzeniu w temat zajęć, ekspozycji różnych aspektów określonego zagadnienia, zainicjowaniu dyskusji, zademonstrowaniu materiałów badawczych lub studiów przypadku do analizy oraz podsumowaniu treści.
💡 Wskazówki praktyczne w projektowaniu tradycyjnej prezentacji multimedialnej:
📢 Uwaga! Nim zdecydujesz się na wykorzystanie formy prezentacji multimedialnej, zadaj sobie pytanie, jaki jest Twój cel i co z tego wyniosą słuchacze? Prezentacja nie powinna trwać dłużej niż 15-20 minut, natomiast jeśli koniecznie chcesz przedłużyć, warto pomyśleć o podzieleniu treści na dwie mniejsze prezentacje, dzięki czemu odbiorcy zachowają zainteresowanie tematem oraz świeżość umysłu.
Canva to cyfrowe narzędzie do tworzenia materiałów graficznych, w tym prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem gotowych szablonów. Program powstał w
2013 roku i cieszy się dużą popularnością np. w zakresie działań
marketingowych. Dzięki temu programowi można bardzo sprawnie stworzyć plakaty,
grafiki, zaproszenia albo graficzne posty w portalach społecznościowych.
Aplikacja nie wymaga wiedzy graficznej, zmysłu plastycznego, a skutecznie uczy
komunikacji wizualnej, podstaw marketingu czy public relations. Wystarczy
wybrać odpowiedni szablon i umieszczać szereg obrazków (większość bezpłatnych),
które można dodatkowo wzbogacać o treści w języku angielskim (program nie
obsługuje polskich znaków).
❓ Jak utworzyć prezentację multimedialną w Canva?
❓Jak utworzyć prezentację multimedialną w Emaze?
Sway to narzędzie cyfrowe do tworzenia prezentacji multimedialnych - z wykorzystaniem zdjęć, filmów czy infografik stworzone w 2014 roku przez Microsoft i udostępnione dla użytkowników w ramach pakietu Microsoft Office. Program pozwala na dodawanie różnych materiałów z takich źródeł, jak media społecznościowe, np. YouTube, Facebook, OneDrive czy Twitter, a projekt może zostać zapisany w chmurze. Sway może być także wykorzystywane do tworzenia raportów, skryptów czy opowieści multimedialnych.
❓Jak utworzyć prezentację multimedialną w Sway?
Prezentacje multimedialne nie zastąpią omówienia problematyki, dlatego poza przygotowaniem treści prezentacji, niezbędne jest także opracowanie pełnego wywodu. Wygłaszając prezentację, zawsze koncentruj się na głównych zagadnieniach. Zanim przygotujesz prezentację, skoncentruj się na odbiorcach, tak by dostosować treść do wieku słuchaczy, poziomu zaawansowania oraz potrzeb. Po prezentacji, poproś o informację zwrotną. Pamiętaj, że jej celem jest udoskonalenie prezentacji, dlatego zaprezentowane powyżej programy udostępniają użytkownikom funkcję edycji. Unikaj nadmiernego przeładowania treścią - skuteczna prezentacja jest krótka i prosta. Z każdą kolejną przygotowaną prezentacją, będziesz coraz sprawniej posługiwać się narzędziami takimi, jak Canva, Emaze czy Sway. Pamiętaj, praktyka czyni mistrza! 😉
(Ewa Bulisz)
Interakcja pomiędzy wykładowcą lub nauczycielem, a studentem lub uczniem - jest kluczowym aspektem e-learningu. Służy aktywizacji uczestników, zwiększeniu ich zaangażowania i motywacji oraz stanowi obligatoryjny element prawidłowo zaprojektowanego procesu nauczania.
W tym celu można wykorzystywać różne kody komunikacji, które mają swoje zalety i ograniczenia:
Wzorcowa komunikacja interakcyjna przebiega dwukierunkowo lub wielokierunkowo, tzn. nie tylko pomiędzy nauczycielem i uczniem, ale także pomiędzy wszystkimi uczestnikami. W określonych sytuacjach konieczna może okazać się sesja 1:1, czyli indywidualna konsultacja online.
Kanałem komunikacji może być interaktywna platforma e-learningowa, interaktywna tablica / film, interaktywny e-book / blog, media społecznościowe (np. Facebook, Twitter, dowolny czat), e-mail, rozmowa telefoniczna, wideokonferencja (Webinar), forum czy nawet praca w chmurze. Odbiorca otrzymany komunikat może wysłuchać, obejrzeć, zinterpretować, przeanalizować, uzupełnić lub zademonstrować. Na każdym etapie realizacji zadania mogą pojawić się zakłócenia techniczne lub merytoryczne i zaistnieć potrzeba rozwiązania problemu, wyjaśnienia lub szczegółowego omówienia, tak by proces nauczania przebiegał prawidłowo.
💡 Wskazówki praktyczne w komunikacji interaktywnej:
Padlet –
korkowa tablica online, narzędzie stworzone przez Microsoft.
Ciekawostka! Na rynku online pojawiają się kolejne podobne do programu Padlet aplikacje:
Dzięki programowi Dvoler możliwe jest tworzenie dialogów, filmików animowanych.
Ewaluacja procesu nauczania w e-learningu odbywa z wykorzystaniem nowych technologii, co zmienia rolę wykładowcy / nauczyciela z osoby, która wyłącznie przekazuje wiedzę, na pośrednika pomiędzy studentem / uczniem, a treściami kształcenia. Wykładowca / nauczyciel nie tylko organizuje i koordynuje proces nauczania, ale także monitoruje postępy, ukierunkowuje i weryfikuje rezultaty. Jego praca jest niezbędna, by student / uczeń, wiedzieli, czy się rozwijają i robią postępy w nauce, czy muszą nad pewnymi partiami popracować więcej. Celem tak zaprojektowanego procesu jest weryfikacja osiągniętych efektów nauczania, zgodnych z podstawą programową. Wyniki nauczania powinny być mierzalne ilościowo (wyrażona w liczbach, punktach, procentach) i/lub jakościowo (opisowo) w trzech aspektach: zdobytej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
Ocena końcowa nie może być wyłącznie cyfrą, ale powinna także stanowić informację o postępach studenta / ucznia oraz trudnościach. Ewaluacja procesu nauczania na każdym jego etapie pozwala na systematyczne zbieranie, analizowanie i interpretowanie postępów oraz poprawę wyników nauczania.
W tym celu można zastosować zarówno ilościowe, jak i jakościowe narzędzia cyfrowe, takie jak ankiety, testy, debaty, kwestionariusze, ocenę koleżeńską, samoocenę. Wykładowca / nauczyciel może także zaproponować zadanie, analizę studium przypadku, dzięki czemu student / uczeń lepiej zrozumie problem.
Wykładowca / nauczyciel na początku zajęć, kursu, szkolenia czy warsztatu prowadzonego w formie e-learningu, powinien przedstawić kryteria, które będą składały się na ocenę. Musi zatem jasno poinformować o swoich oczekiwaniach, czyli co będzie oceniane, a co nie. Poza funkcją diagnozującą, ocena może pełnić funkcję aktywizującą, czyli zachęcającą do wykonania ćwiczeń, np. zabranie głosu na forum w określonym problemie,
E-nauczyciel a tutor
W e-learningu wyróżniamy dwie role. Pierwsza to prowadzący, czyli e-nauczyciel i jego zadaniem jest zaprezentowanie przedmiotu nauczania, zaplanowanie procesu oraz ocena. Druga, to tutor, czyli osoba towarzysząca uczestnikom, która organizuje cały kurs i jej zadaniem jest pozostawać w stałej interakcji, pomagać w rozwiązywaniu problemów technicznych. Komunikacja z tutorem usprawnia proces kształcenia oraz niweluje wszelkie trudności. Tutoring może być prowadzony w formie e-konsultacji lub telefonicznie i pomagać np. w zakresie zapisania się na kurs, dopełnienia formalności urzędowych, pomoc w zalogowaniu, wydanie dokumentów poświadczających realizację kursu i/ lub zdanie egzaminu).
💡 Wskazówki praktyczne dla prowadzących:
Uwaga! Pamiętaj, że ocena koleżeńska powinna mieć formę wypowiedzi, natomiast nigdy nie może być na ocenę w formie cyfry!
Narzędzia do ewaluacji procesu nauczania w e-learningu:
Organizacja, monitorowanie i ewaluacja w e-learningu to kluczowe elementy jego sukcesu. 😉'
(Ewa Bulisz)
Biblioteki multimedialne pomocne w e-learningu
Zasoby multimedialne
📷 Bazy
bezpłatnych zdjęć:
EDUKACJA MEDIALNA
Edukacja medialna a nowe metody kształcenia
Zastanawiając się nad przyszłością edukacji medialnej nie można zapomnieć o mediach tradycyjnych, a szczególnie prasie drukowanej. Podstawą efektywnej edukacji w zakresie dziennikarstwa są nadal papierowe wersje dzienników, tygodników czy miesięczników. Uczniowie i studenci muszą nauczyć się pracy z artykułami, redagowania tekstów, a także np. rozpoznawania propagandy. Można uczyć klasycznie, ale biorąc pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość i kreatywne korzystanie z mediów. Edukacja medialna to nie tylko nowe formy nauczania. Technologie informacyjno-komunikacyjne można potraktować jako urozmaicenie zajęć, wprowadzenie atrakcyjnych metod dydaktycznych, które sprawią, że uczniowie będą efektywniej przyswajać wiedzę. Jednak podstawą w zakresie edukacji medialnej jest zapoznanie młodych ludzi z elementarnymi zagadnieniami dla dziennikarstwa, w tym chociażby nauczania odróżniania manipulacji od czystej informacji
Ekonomika mediów
Realizując zagadnienia związane z edukacją medialną niezbędne jest również przedstawienie zasad wydawania prasy, odpowiedniego programowania, strategii ustalania ramówek stacji radiowych i telewizyjnych, sposobów inwestowania koncernów oraz firm medialnych. Edukacja medialna to więc także zagadnienia związane z ekonomiką mediów. Uczniowie/studenci zapoznają się z zasadami zakładania własnych mediów, analizują studia przypadków, przedstawione zostają realia funkcjonowania wolnego rynku, specyfiki koncernów skupionych na działalności medialnej, ewentualnych barier we wchodzeniu podmiotów medialnych na nowe rynki. W trakcie zajęć poznają trzy drogi rozwoju firm także z branży medialnej. Istnieją więc połączenia poziome (horyzontalne), które dotyczą zwykle przedsiębiorstw działających na tym samym obszarze w łańcuchu wartości, a działania rozwojowe podejmowanie są w celu poszerzenia udziału rynkowego. Przykładowo firmy o podobnym profilu działalności mogą łączyć np. zadania związane z promocją, marketingiem, sprzedażą i reklamą. Mamy także połączenia pionowe (wertykalne), związane z opanowywaniem w ramach jednej struktury poszczególnych ogniw łańcucha wartości w taki sposób, aby przy udziale kontroli ze strony zarządu firmy zachodziły wszystkie fazy szeroko rozumianej produkcji medialnej (będzie to np. dodatkowe wykupowanie drukarni przez wydawcę prasy). Natomiast połączenia boczne (diagonalne) zachodzą w przypadku firm, które decydują się rozszerzyć swoją działalność o zupełnie nowe produkty i usługi. Jest to więc typowa strategia różnicowania (dywersyfikacji) produkcji i usług.
Zaakcentować przy tym należy, że w centrum zainteresowań marketingu prasowego znajduje się czytelnik i jego potrzeby, które należy właściwie rozpoznać poprzez badania rynku. Podstawą zainteresowania marketingu prasowego jest proces kreowania nowego tytułu prasowego, okładki, logo, ceny, czy reklamy. W trakcie zajęć można założyć ćwiczeniowe firmy medialne (wcześniej badając wybrany rynek, dzięki np. danym GUSu) i opracować koncepcję tytułów prasowych wraz z szatą graficzną, ceną, formami reklamy oraz promocji. Bardzo ważną rolę w procesie wizualizacji prasy odgrywa jej okładka zewnętrzna i logo tytułu, więc płynnie można w tych zagadnieniach wdrożyć nowe metody kształcenia (w tym np. program Canva służący do bardzo przystępnego opracowywania różnych form graficznych).
Wprowadzając produkt prasowy na rynek uczniowie zapoznają się także ze sposobami dystrybucji (kolportażu) i rodzajami strategii marketingowych. Wyróżniamy więc strategie obronne, które zapobiegają utracie dotychczasowych klientów, strategie rozwojowe oferujące dotychczasowym odbiorcom szerszy asortyment produktów lub usług oraz strategie ofensywne służące przyciągnięciu nowych klientów. W praktyce można także opanować strategie cenowe, które wprowadza się w trakcie wchodzenia na rynek własnego produktu medialnego (prasowego). Pierwsza z nich to zbieranie śmietanki, czyli wejściu na rynek towarzyszy ustalenie ceny na wysokim poziomie celem osiągnięcia maksymalnego zysku. W przypadku wejścia na rynek konkurencji ceny są dostosowywane zgodnie z wymogami sytuacji. Drugą strategią jest penetracja rynku, w wyniku której cena ustalona jest na niskim poziomie, tak aby możliwie największa liczba konsumentów dokonała zakupu produktu.
Analizując studia przypadków firm medialnych i planując założenie własnych przedsiębiorstw należy zastosować analizę SWOT (z wykorzystaniem form graficznych, mapy myśli czy burzy mózgów). Przedstawiamy wspólnie silne (strengths) i słabe strony (weaknesses) w odniesieniu do szans (opportunities) i zagrożeń (threats) w otoczeniu zewnętrznym. Słabe i silne elementy dotyczą firmy i jej produktów, natomiast szansami i zagrożeniami są zazwyczaj czynniki zewnętrzne, na które firma nie ma wpływu. Analiza SWOT polega więc na identyfikacji oraz analizie silnych i słabych stron naszej firmy oraz określeniu szans i zagrożeń dla jej działalności.
(Lidia Pokrzycka)
Public relations
W ramach zagadnień związanych z edukacją medialną nie można zapomnieć o efektywnym marketingu i public relations. W tym zakresie łatwo zastosować w uzupełnieniu zajęć bezpłatne aplikacje internetowe. Przyczynią się one do lepszego upowszechnienia pozytywnego wizerunku firm czy tytułów prasowych, założonych ćwiczeniowo przez uczniów/studentów. Dzięki nowym technikom nauczania słuchacze chętniej zaangażują się w prace w trakcie zajęć, a także uzupełnią wiedzę w trakcie dodatkowego nauczania metodą e-learningową (np. poprzez platformę Moodle).
Młodzi ludzie mogą pisać informacje PR, projektować własne gazetki PR, zakładać ćwiczeniowe firmy, które trzeba efektywnie promować, organizować konferencje prasowe (wcielając się w role prowadzących i zadających pytania). Ważne jest również przybliżenie zagadnień związanych z prowadzeniem kampanii prospołecznych, także poprzez portale społecznościowe. Uzupełnieniem zajęć może być także projektowanie materiałów promocyjnych firmy (w tym logo i stron www), z wykorzystaniem TIK oraz analizowanie studiów przypadków popularnych polskich i światowych przedsiębiorstw. W trakcie wszystkich tych zadań można z powodzeniem stosować blended learning. Studenci dopracowują projekty na platformie e-learningowej, a końcowe efekty prac prezentują już na forum grupy.
Praca redakcyjna i analiza zawartości prasy
Niezbędne jest także przeanalizowanie studiów przypadków związanych z błędami popełnianymi przez dziennikarzy np. poprzez mieszanie informacji z komentarzami. Słuchacze powinni samodzielnie redagować teksty i opracować je finalnie w grupie "redakcyjnej". Jest to najlepszy sposób praktycznego nauczania podstaw edukacji medialnej także np. w krajach nordyckich. Dobrze jest więc przydzielić studentom odpowiednie funkcje redakcyjne i dać im maksymalnie dużo swobody (nie zwalniając z odpowiedzialności za wysoką jakość prac końcowych).
Ważnym zagadnieniem jest także nauka przeprowadzania analizy zawartości prasy, która może się przydać przez całe studia, ale i w życiu prywatnym każdego z nas. Uczniowie mając już pojęcie o podstawach pracy dziennikarskiej i specyfice pracy redakcyjnej powinni wiedzieć, że w gazetach ważne są strony nieparzyste, a zdjęcia mogą być np. reporterskie czy portretowe. Dobrze jest jednak, żeby również orientować się w sytuacji konkurencyjnych tytułów i poprawnie określać np. opcje polityczne preferowane przez daną redakcję. W tym celu niezbędne jest określenie dominujących części gazet, w których umieszcza się artykuły i informacje, rodzaje gatunków dziennikarskich i ogólnie częstotliwość ukazywania się materiałów na temat poszczególnych partii. Warto pamiętać, że najważniejsze w gazecie są: "pierwsze pole optyczne", czyli lewy górny róg strony, "martwy róg" – lewy dolny róg strony, "pole końcowe" – prawy, dolny róg strony oraz "po optycznej" – przekątna od lewego górnego rogu do prawego dolnego dziennika lub tygodnika.
W ramach edukacji medialnej ważnymi zagadnieniami będą także m.in. problemy związane z umiejętnością poszukiwania informacji, określania wiarygodności w mediach, kształtowaniem wizerunku np. w sieci, elementami retoryki i erystyki (sztuka dyskusji i przekonywania do swoich racji), a także kreatywnego korzystania z mediów. Bardzo ważne jest także przedstawienie podstaw etyki dziennikarskiej, dylematów etycznych w przypadku korzystania z sieci, specyfiki reklam w mediach, norm prawnych w komunikacji oraz pogłębienie kompetencji cyfrowych naszych słuchaczy. By lepiej dotrzeć z tymi ważnymi treściami do odbiorców, można zastosować w praktyce aplikacje graficzne i innowacyjne prezentacje (uczniowie/studenci mogą zaprezentować swoje refleksje na ten temat także z użyciem wyżej wymienionych aplikacji, a także stworzyć np. krótkie filmy instruktażowe).
W dzisiejszych czasach edukacja medialna towarzyszy nam cały czas, niemalże na każdym kroku. Wydaje się więc, że niezbędne jest systematyczne edukowanie w zakresie rozsądnego korzystania z możliwości stwarzanych przede wszystkim przez nowe media. Poziom edukacji medialnej w Polsce wypada dość niekorzystnie na tle innych krajów europejskich. Pamiętajmy więc, że edukacja medialna nie dotyczy tylko młodych ludzi. Musimy się jej uczyć wszyscy, przez całe życie.
(Lidia Pokrzycka)Studium przypadku: Public relations (ćwiczenia)
1. Media relations: podstawowe narzędzie PR
W ramach zajęć studenci samodzielnie redagują informacje prasową zgodnie z zasadą 5W, kryteriami atrakcyjności informacji prasowej, a także z zachowaniem reguł poprawności językowej. Następnie studenci wymieniają się przygotowanymi materiałami prasowymi starają się obiektywnie ocenić według wspomnianych wyżej wytycznych. Studenci mogą również pracować na informacjach prasowych udostępnianych przez np. portale internetowe.
2. Tworzenie strategii PR
Studenci mogą wcielić się w rolę specjalisty ds. PR i zbudować strategię PR dla marki już prosperującej na rynku lub swojej marki, wymyślonej na potrzeby zajęć. Aby studenci łatwiej przyswoili treść zajęć, pojęcie „strategii”, jej cechy można rozpisać intuicyjnie na mapach myśli np. w programie Coggle.it. Ćwiczenie powinno być przygotowane w grupach, aby umożliwić burzę mózgów – można wykorzystać program Tricider. Efekty pracy można zaprezentować wykorzystując aplikację Canva (są tam gotowe szablony dla strategii marketingowych) lub skorzystać z programu Sway. Strategię PR powinna zawierać poniższe składowe:
1) krótki brief firmy (opis jej działalności, krótką historię itd, obszar działania),
2) określenie celu do którego się dąży (np. poprawa wizerunku, promocja firmy, wprowadzenie nowego produktu itp.,),
3) analizę SWOT,
4) określnie grupy docelowej,
5) opisanie planowanych działań w poszczególnych mediach.
Studenci też mogą przygotować analizę SWOT (mocne i słabe strony, szanse, zagrożenia) dla wybranego przez siebie kierunku studiów. Swoją analizę można zaprezentować w programie Wordle.net.
3. PR w sytuacjach kryzysowych (plan działania, zasady postępowania, case study)
Studenci mogą opracować strategię działania antykryzysowego w przypadku potencjalnego kryzysu, który może dotknąć ich firmę (wykreowaną na potrzeby zajęć). Kryzys może być wymyślony przez prowadzącego. Studenci mogą przeprowadzić również research i wyszukać w sieci sytuacje kryzysowe, które pojawiły się w branżach wykreowanych firm. Plan działania antykryzysowego powinien obejmować poszczególne etapy radzenia sobie z sytuacją kryzysową (diagnozę, określenie składu personalnego sztabu antykryzysowego, określenie potencjalnych scenariuszy eskalacji kryzysu, opracowanie koncepcji 5P, zaplanowanie narzędzi komunikacji). Pomocnym narzędziem będzie stworzenie mapy myśli, np. w programie Mindmup.com
Studenci mogą przygotować logo dla swoich firm i stroje. W Canvie są dostępne gotowe szablony dla strojów, np. koszulki, fartuchy. Studenci mogą też posiłkować się biblioteką multimediów i tam szukać inspiracji np. z Pixabay.com
5. Projekt kampanii społecznej
Kolejnym ćwiczeniem może być przygotowanie kampanii społecznej. Pomocna przy tym będzie biblioteka multimediów, szczególnie przy opracowywaniu materiałów graficznych. Projekt kampanii społecznej powinien uwzględniać takie wytyczne jak: hasło i temat kampanii medialnej, zakres działań np. spoty video, billboardy, akcje edukacyjne, strony internetowe itp., cel kampanii. Do projektu kampanii studenci powinni dołączyć materiały graficzne, które można dystrybuować np. ulotki, plakaty, a następnie udostępnić je kolegom i koleżankom w postaci cyfrowej np., za pomocą programu Wakelet. Swoją kampanię można zobrazować też np. w postaci chmur wyrazów np. Wordart.com. Studenci mogą stworzyć też stronę internetową swojej kampanii np. w programie Emaze.
6. Specyfika zawodu PR-owca
Studenci mogą wcielić się w rolę pracownika działu HR i wyobrazić sobie, że prowadzą rekrutację na stanowisko Specjalisty ds. PR/Rzecznika Prasowego. Powinni opisać idealnego kandydata na to stanowisko, uwzględniając poniższe składowe:
a) Wykształcenie
b) Cechy charakteru
c) Doświadczenie (począwszy od studiów np. może liczy się angażowanie w wolontariat/samorząd itp.)
d) Kompetencje merytoryczne (co powinien wiedzieć/znać np. rynek mediów/umiejętność autoprezentacji etc?) i pozamerytoryczne np. umiejętność analitycznego myślenia?
O poszczególne wytyczne można zapytać studentów za pośrednictwem aplikacji Mentimeter, a następnie porównać odpowiedzi. Sylwetkę idealnego kandydata można przestawić za pomocą aplikacji Padlet (można tam też dodać grafikę).
(Katarzyna Hałas)
L. Pokrzycka w Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej uruchomiła studia podyplomowe, w trakcie których promuje się bezstresowy sposób nauczania. Studia podyplomowe Public relations i Marketing Medialny prowadzone są w sposób innowacyjny (aktualnie realizowana jest formuła polskojęzyczna, wcześniej anglojęzyczna). Oznacza to skupienie się na sposobie nauczania preferowanym np. w Belgii, czyli nauce przez zabawę. W ramach studiów przewidziano wiele przedmiotów, które mają w praktyce przydać się specjalistom z zakresu public relations i marketingu. Część zajęć odbywało się w systemie e-learningowym poprzez platformę Moodle.
W trakcie zajęć z Marketingu i Marketingu on-line studenci (po zapoznaniu z podstawami teoretycznymi) projektują kampanie marketingowe własnych firm czy urzędów (część studiujących to pracownicy samorządowi). W związku z tym, że część pracy odbywa się na platformie e-learningowej, po otrzymaniu zadania i wstępnym jego omówieniu w trakcie zajęć, studenci opracowują kampanie marketingowe i zamieszczają rezultaty na platformie. Wykładowca ma wtedy możliwość ukierunkowania studentów, poprawiania (bez konsekwencji ocenowych) sposobu myślenia, przekazania uwag bezpośrednio zainteresowanym z zachowaniem pełnej poufności. W trakcie zajęć, szczególnie z zakresu marketingu on-line, studenci zapoznają się z wieloma aplikacjami internetowymi, dzięki którym w niestandardowy sposób można wypromować własną firmę, czy w formie zabawy podwyższyć znajomość języka angielskiego.
Natomiast w trakcie zajęć z Komunikowania w kryzysie studenci analizują studia przypadków sytuacji kryzysowych z polskich firm, Europy i świata. Poznają sytuacje, ale nie znają ich zakończeń. Opracowują więc najkorzystniejsze rozwiązania sytuacji, następnie konfrontując je z rzeczywistymi działaniami. W kolejnym etapie wymyślają własne, fikcyjne sytuacje kryzysowe, które mogą zaistnieć w wybranej firmie i znajdują odpowiednie rozwiązania antykryzysowe.
Z kolei Tworzenie programów PE to przedmiot w trakcie którego studenci opracowują długofalową koncepcję strategii PR dla wybranych firm (wcześniej poznając studia przypadków z różnych przedsiębiorstw europejskich i polskich). Podczas wszystkich zajęć stosowane są uzupełniająco techniki związane z e-learningiem, aplikacje, które można wykorzystać podczas tworzenia kolejnych strategii.
W programie studiów znajdują się także wykłady i ćwiczenia z reklamy. Zagadnienia związane z reklamą przekazywane są w formule praktycznej, poprzez studia przypadków, ale i w formie burzy mózgów, pracy naśladującej w formule agencje reklamowe.
Także copywriting jest realizowane praktycznie, z wykorzystaniem metod interaktywnych, warsztatowych. Wykładowcy rzadko posługują się klasycznymi prezentacjami, kładąc nacisk na praktykę i zabawę. Kolejnym przedmiotem realizowanym w ramach studiów jest Promowanie projektów międzynarodowych. W trakcie tych ćwiczeń studenci opracowują konkretne propozycje projektów, które miałyby być realizowane w ramach np. funduszy UE. Tworzą koncepcję merytoryczną, szacowany budżet i promują rezultaty realizowanego ćwiczeniowo projektu. Słuchacze studiów podyplomowych w praktyce poznają w jaki sposób korzystać z funduszy unijnych i gdzie znaleźć informacje o nich, a także analizują studia przypadków działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych w ramach projektów dofinansowanych z UE.
Dodatkowo studenci zapoznają się w praktyce z efektywną pracą w zespołach zadaniowych w trakcie zajęć z Team work. Przykładowo jedna grupa tworzy wyposażenie domu, a druga jego konstrukcję (np. w Padlecie, czy Emaze). W sumie ma powstać schemat domu "gotowego do zamieszkania". Podczas prac zespołowych kładzie się bardzo duży nacisk na burze mózgów, umiejętności rozwiązywania ewentualnych konfliktów, zarządzania, delegowania obowiązków. Studenci powinni pokazać, że potrafią efektywnie pracować w grupie i finalnie prezentują projekty związane z pracą w dziale public relations.
Żaden przedmiot nie kończy się formalnym egzaminem, a projektami, oceną konkretnych zadań, wykonywanych w trakcie semestru oraz aktywności na platformie e-learningowej. Bardzo aktywni studenci otrzymują kilka razy w semestrze specjalne, interaktywne "odznaki" za aktywność, sumienność, rzetelność w wykonywaniu ćwiczeń. Formą pewnego typu sprawdzianów jest wypełnianie interaktywnych krzyżówek, quizów i korzystanie z wielu anglojęzycznych aplikacji internetowych, w tym np. służących do tworzenia stron internetowych, plakatów, banerów czy memów.
Ocena realizacji projektu
W trakcie studiów przeprowadzono wśród studentów ankietę ewaluacyjną. Ankietowani podkreślali, że najbardziej dla nich atrakcyjne jest połączenie klasycznej formy nauki z e-learningiem, a także brak stresujących zaliczeń i egzaminów na korzyść nauki przez zabawę i projektów, które mogą wykorzystać w praktyce zawodu. Bardzo pozytywnie oceniane było także wprowadzenie aplikacji internetowych w bieżącej pracy na zajęciach, jak i w formule e-learningu.
Projektując studia podyplomowe badano oczekiwania pracodawców co do zawartości merytorycznej tego typu inicjatyw dokształcających. Sprawdzono w praktyce, że nauka przez zabawę, wdrażanie TIK w pracy wykładowców, prowadzenie zajęć na platformie e-learningowej daje możliwość spokojnego przyswajania wiedzy, przećwiczenia zagadnień w domu, a przy okazji kształtowania kreatywnego myślenia. Dodatkowym motywatorem dla studentów jest bieżąca publikacja ich najlepszych prac na stronie Facebooka https://www.facebook.com/PRandmediamarketing/
Studium przypadku – Strategia kryzysowa public relations
Problem: opracowanie strategii public relations, podczas poważnej sytuacji kryzysowej
W pierwszym etapie zajęć studentom przekazuje się polecenie, by założyli dział public relations w wybranej firmie i zaprojektowali działania, niezbędne do przeprowadzenia podczas poważnej sytuacji kryzysowej (opracowali szczegółowy program kryzysowego PR, informacje dla mediów oraz poprowadzili konferencję prasową).
W efekcie realizacji projektu ma nastąpić poprawa efektywności komunikacji z otoczeniem, studenci nauczą się pisania i redagowania tekstów dla prasy, projekt ma także zapewnić opanowanie umiejętności skutecznej komunikacji z otoczeniem w sytuacjach konfliktowych (m.in. dzięki przeprowadzonym konferencjom prasowym). Dzięki projektowi studenci będą mogli podjąć pracę (np. w ramach praktyk czy staży) w firmach, które prowadzą działy PR. W ramach dodatkowego docenienia studenci mogą się np. ubiegać o listy polecające-referencyjne od prowadzącego zajęcia. Efektem materialnym projektu będą prezentacje i przeprowadzenie konferencji prasowych, a podmiotowym - poznawanie efektywnego PR w praktyce, zachowanie w sytuacjach kryzysowych, redagowanie tekstów, umiejętność skutecznego komunikowania się z otoczeniem firmy.
Podczas zajęć prowadzący powinien przedstawić podstawowe zagadnienia teoretyczne związane z kryzysowym public relations, nauczyciel prowadzi przy tym wykład uczestniczący (dając możliwość zadawania pytań studentom).
Kolejne zajęcia to przedstawienie: studiów przypadków kryzysowego PR (aktualnych, prowadzonych w firmach polskich i zagranicznych), przykładów informacji kryzysowych, konferencji prasowych, programów kryzysowego PR. Prowadzący także wspiera studentów w procesie nauki w formie zajęć konwersatoryjnych.
Następnym etapem będzie analiza konkretnych programów PR, realizowanych w wybranych firmach, próby konstruowania schematów własnych programów i informacji PR. Na tym etapie wykładowca staje się więc konsultantem pomysłów.
Zasadnicza część zajęć może być realizowana w formie konsultacji (w aplikacji Padlet), prezentacji wstępnych pomysłów poszczególnych grup, przy czym prowadzący zajęcia ma być pomocnikiem, ewentualnie ekspertem, ale nie „nadzorcą”. Studenci mają wykazywać się inicjatywą i pomysłami bez bezpośredniego wpływu wykładowcy (prezentacja map myśli).
Podczas ostatnich dwóch zajęć następuje przeprowadzenie konferencji prasowych (w obecności pozostałych studentów, którzy wcielają się w role dziennikarzy), projekty w formie prezentacji mogą być także przedstawione w trakcie konsultacji prowadzącego zajęcia.
Czas przeznaczony na prezentację projektu przez studentów – po 45 minut (każda grupa projektem kończy semestr), przed prezentacją projektu w grupie następuje podział zadań, tak by wszyscy brali aktywny udział w zaliczeniu (prezentacje z wykorzystaniem Canvy lub Emaze).
Niewątpliwie najważniejszym elementem metody projektowej jest ewaluacja i ocena zadania. Ocena powinna uwzględniać porównanie celów zakładanych i osiągniętych efektów, efektów materialnych i sposobu obrony (prezentacji) projektu. Ewaluację trzeba przeprowadzić na bieżąco i, dzięki temu, umożliwiać wewnątrzgrupowe badanie jakości podejmowanych działań. Można także, przed przystąpieniem do częściowej, bieżącej ewaluacji projektów, wspólnie z uczestnikami opracować kryteria ocen. Pamiętajmy przy tym, by brać pod uwagę przede wszystkim jakość działania podczas pracy, a nie wyłącznie produkt końcowy/prezentację osiągniętych celów.
Podczas ostatnich zajęć nastąpi więc ewaluacja realizowanych projektów, wspólna ocena pomysłów, konfrontacja rozwiązań sytuacji problemowych, ewentualne modyfikacje prezentowanych technik antykryzysowych. W trakcie ewaluacji wyciągnięte zostaną wnioski z realizowanych projektów, ale także zostanie oceniona efektywność przedstawionych rozwiązań przez osoby spoza grupy projektowej. Wspólnie – prowadzący i studenci – zastanowią się, jakie rozwiązania byłyby najkorzystniejsze w realnych sytuacjach. Ocena końcowa będzie brała pod uwagę innowacyjność, samodzielność myślenia oraz aktywność przy realizacji zadań.
Jak w praktyce wykorzystać bezpłatne programy internetowe?
W trakcie zajęć kursowych, w języku polskim, można bardzo łatwo dopasować opisane aplikacje do naszych potrzeb. Część zajęć może odbywać się zdalnie, duże grupy dzielimy na mniejsze zespoły, które z powodzeniem mogą pracować nad wspólnymi projektami korzystając z przydatnych aplikacji. Efekty końcowe swoich prac uczniowie/studenci prezentują już oczywiście w trakcie zajęć na żywo.
Dzięki bezpłatnym aplikacjom/programom możliwe jest także poprowadzenie np. prac nad gazetą szkolną czy uczelnianą w formie zdalnej. Członkowie redakcji mogą pracować synchronicznie nad adiustacją artykułów, a także na bieżąco przesyłać je nauczycielowi, po zredagowaniu przez zespół.
Można również przez cały czas trwania zajęć wykorzystywać dysk Google Drive, który umożliwia realizację wspólnych projektów i ich archiwizację. To także ułatwi późniejsze ocenianie pracy ucznia/studenta przez prowadzącego zajęcia.
Ćwiczenia czy laboratoria uatrakcyjnią także gry, które mogą być zarazem formą sprawdzianu wiedzy naszych wychowanków. Interesujące mogą być np. gra w Milionerów, rozwiązywanie krzyżówek w formie interaktywnej bądź klasycznej (wydrukowanej przez nauczyciela) lub popularna wykreślanka realizowana interaktywnie lub standardowo. Wszystkie te metody sprawdzenia wiedzy są mało stresujące, zachęcające do nauki (osiągnięcia wysokiego wyniku w grach) i są bardzo skuteczną metodą przyswojenia nowych wiadomości poprzez zabawę. Nawet studenci starszych lat z entuzjazmem podchodzą do rozwiązywania różnego typu gier, uważnie śledząc swoje postępy w nauce.