Tworzenie pytań testowych i budowanie testu (quizu) - wskazówki
TWORZENIE PYTAŃ TESTOWYCH I BUDOWANIE TESTÓW ONLINE
Testy online idealnie sprawdzają się w procesie ewaluacji wiedzy zdobytej przez studentów. Testy na platformie Moodle cechują się różnorodnością pytań, elastycznością konfiguracji (czas, ilość podejść, próg zaliczeniowy), informacją zwrotną oraz – co kluczowe – automatyzacją ich sprawdzania (z wyjątkiem pytań typu "Esej"). Dzięki temu ocenianie za pomocą testów online staje się klarowne, obiektywne i szybkie!
Platforma Moodle pozwala na budowanie i automatyczną ocenę testów sprawdzających (na platformie nazywają się one Quizami). Tworzenie testów jest procesem dwuetapowym i składa się z:
- budowania pytań testowych i umieszczania ich w bazie pytań
- budowania testu (quizu) z zamieszczonych w bazie pytań.
BUDOWANIE PYTAŃ TESTOWYCH
Aby wprowadzić pytanie testowe do bazy, należy wybrać opcję z Pytania (w panelu Administracja>Baza pytań). Pytania w bazie, podobnie jak pliki zewnętrzne, mogą być dowolnie katalogowane/kategoryzowane. Katalogowanie pytań jest pomocne w późniejszym ich wykorzystaniu w teście. Aby stworzyć katalog pytań, należy w obszarze Baza Pytań wybrać opcję Kategorie, a następnie wypełnić okienko Dodaj kategorię, wpisując jej nazwę, opis i lokalizację. Po utworzeniu odpowiednich kategorii, możemy rozpocząć tworzenie pytań, korzystając z zakładki Pytania> Utwórz nowe pytanie.
Platorma Moodle pozwala na tworzenie różnych rodzajów pytań. Test może zawierać zarówno pytania jednego rodzaju, jak i pytania mieszane.
Przykłady typów pytań testowych:
- Wielokrotny wybór: pytanie testowe (jedno- lub wielokrotnego wyboru).
- Prawda/Fałsz: pytanie wymaga oceny prawdziwości podanego stwierdzenia.
- Dopasuj odpowiedź: zadanie polega na dopasowaniu do siebie pasujących elementów pytania, np. nurtów psychologicznych i nazwisk ich przedstawicieli. Pytanie pozwala na podanie nierównej liczby elementów (więcej "odpowiedzi").
- Esej/dłuższa odpowiedź: zadanie polega na napisaniu dłuższej wypowiedzi na zadany temat. Ten typ pytania testowego musi być oceniony przez nauczyciela, nie może więc być wykorzystywany w testach, które podlegają ocenie automatycznej!
Pytanie typu Esej nie będzie przypisane do ocen, dopóki nauczycie nie oceni go ręcznie.
- Krótka odpowiedź: zadanie wymaga od studenta podanie krótkiej odpowiedzi (słowo lub wyrażenie). Pozwala nauczycielowi na umieszczenie kilku poprawnych opcji odpowiedzi oraz liczby punktów przyznawanych za daną odpowiedź. Odpowiedzi są porównywane z dokładnością co do litery, zatem należy uważać na ortografię! Wybór opcji Uwzględniaj wielkość liter, będzie różnicował wielkość liter w odpowiedzi studenta (np. Internet, internet).
- Pytanie numeryczne: wymaga podania odpowiedzi liczbowej.
- Opis: formalnie rzecz ujmując nie jest to pytanie. Wyświetla on jedynie pewien tekst nie wymagając odpowiedzi. Może być użyty w celu lepszego wyjaśnienia następującej po nim grupy pytań.
- Złap i przeciągnij na obrazek
Dopasowanie (przeciągane i upuszczane) etykiet tekstowych bądź graficznych na obraz/ rysunek. Pytanie tego typu pozwala np. na sprawdzenie, prawidłowego nazywania poszczególnych elementów przedstawionych na grafice. - Wybierz brakujące słowa
Dopasowanie brakujących słów w tekście przy użyciu rozwijanego menu. - Przeciągnij i upuść na tekst
Dopasowanie brakujących w tekście wyrazów na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Ten rodzaj pytania można również wykorzystać do opisywania fotografii jak i uzupełniani informacji w tabeli - Dopasowanie
polega na poprawnym dopasowaniu elementów listy z kolumny prawej ( tj. odpowiedzi) do elementów listy z kolumny lewej (tj. pytań) - Gapfill
Ten typ pytań pozwala na zbudowanie kilku rodzajów pytań opartych na uzupełnianiu tekstu brakującymi wyrazami poprzez:
-
-
"przeciągnięcie" bloków na których podane są odpowiednie wyrazy
-
wybranie odpowiedniego wyrazu spośród kilku umieszczonym na rozwijanej liście
- wpisanie odpowiedniego wyrazu.
-
-
NOWE TYPY PYTAŃ:
- Dopasowanie przez przeciągnij i upuść
Dopasowanie elementów przez przeciągnięcie i upuszczenie ruchomego bloku z tekstem obok właściwego elementu statycznego; pytanie pozwala na dodanie większej liczby elementów przeciąganych niż elementów statycznych. - Matrix/Kprime
Ocena prawdziwości podanych stwierdzeń (minimum czterech) w kategorii „prawda/fałsz”.
UWAGA! przy tym typie pytań student nie może pozostawić nawet jednej niezaznaczonej opcji Prawda/Fałsz, ponieważ jest to traktowane jako brak odpowiedzi na całe pytanie. - Record audio
Udzielenie przez studenta odpowiedzi ustnej, która jest nagrywana w przeglądarce internetowej i zostaje zapisana na Wirtualnym Kampusie, a następnie oceniana przez wykładowcę, który ręcznie przydziela punkty (jak w przypadku pytania typu „esej”). - Uszeregowanie
Polega na ułożeniu w prawidłowej kolejności wielu elementów tekstowych przez ich przeciągnięcie na właściwe miejsce; może być stosowane np. przy sprawdzeniu wiedzy dotyczącej następowania po sobie kolejnych etapów jakiegoś procesu.
BUDOWANIE TESTU
Aby dodać do kursu test należy włączyć tryb edycji, wybrać opcję "Dodaj aktywność lub zasób" wybrać aktywność , a następnie ustawić jego parametry jak np:.
-
- czas otwarcia i zamknięcia testu
- limit czasu na wykonanie testu
- hasło wymagane do przystąpienia do testu
- losowa zmiana kolejności pytań w teście
- losowa zmiana kolejności odpowiedzi w pytaniu testowym
- liczba możliwych podejść
- metoda oceniania (ocena najwyższa, najniższa, średnia, pierwsza, ostatnia)
- opcje informacji zwrotnej, jaką otrzyma student po wykonaniu testu
- automatyczne przeliczanie punktacji (%) na ocenę (Całościowa informacja zwrotna)
WAŻNE PARAMETRY TESTU
Zachowanie pytań
Studenci podczas rozwiązywania testu mogą wchodzić w interakcje z pytaniami w różnych trybach. Nauczyciel ustala je w ustawieniach testu w części „Zachowanie pytań”> „Jak zachowują się pytania”
Tryby zachowania pytań:
Natychmiastowa informacja zwrotna z CBM i Informacja zwrotna po zakończeniu podejścia a z CBM ( tzw. ocenianie bazujące na stopniu pewności) – student nie tylko udziela odpowiedzi na pytanie, lecz dodatkowo określa, w jakim stopniu jest pewny, że jego odpowiedź jest prawidłowa. Ocena odpowiedzi studenta zostaje ustalona w odniesieniu do określonego stopnia pewności. Powinno to zmusić studenta do refleksji nad poziomem posiadanej wiedzy.
Interaktywne z powtórzeniami – po sprawdzeniu odpowiedzi na jedno pytanie i zapoznaniu się ze szczegółową informacją zwrotną (wskazówkami przygotowanymi przez prowadzącego) student musi kliknąć przycisk „Spróbuj ponownie” zanim przystąpi do udzielenia ponownej odpowiedzi. Gdy odpowiedź jest prawidłowa, student nie musi jej zmieniać. Gdy student udzielił zbyt wielu błędnych odpowiedzi (więcej niż przygotowana liczba wskazówek), nie może już odpowiadać na to pytanie, a jego odpowiedzi zostaną adekwatnie ocenione. Student może ponownie odpowiadać na to pytanie w kolejnej próbie quizu. W ustawieniach quizu należy zadeklarować, że w trakcie próby mają się wyświetlać szczegółowe informacje zwrotne.
Tryb adaptacyjny i Tryb adaptacyjny (bez kar) – zezwala studentowi na wielokrotne podejścia do pytania, przed przejściem do następnego pytania. Pytanie można dostosować do odpowiedzi studenta np. przez podanie podpowiedzi i wskazówek nakierowujących studenta na udzielenie właściwej odpowiedzi. Tryb ten często jest wykorzystywany do budowy testów ćwiczeniowych.
Natychmiastowa informacja zwrotna – tryb ten działa podobne jak tryb adaptacyjny, umożliwia studentowi uzyskanie informacji o ocenie w czasie trwania próby. Jednakże student może w tym trybie przesłać odpowiedź tylko raz i nie może jej zmienić.
Opóźniona informacja zwrotna – studenci muszą udzielić odpowiedzi w każdym pytaniu testu, a następnie wysłać formularz całego testu. Studenci otrzymają oceny i informacje zwrotne o wykonanym teście po określonym przez prowadzącego czasie ( np. od razu po próbie, po zamknięciu quizu etc.).
Uwaga
W teście parametr "Zachowanie pytań" domyślnie jest ustawiony w trybie: Opóźniona informacja zwrotna
Opcje przeglądu
Student po rozwiązywaniu testu może otrzymać różne informacje zwrotne np. czy zobaczy prawidłowe odpowiedzi, uzyskane punkty/ oceny, komentarze, informację o poprawności odpowiedzi. O tym jaką informację i kiedy ją zobaczy decydują tzw. ustawienia w „Opcjach przeglądu”, które nauczyciel ustala w ustawieniach testu.
Do wyboru są następujące opcje:
- Podczas próby
- Natychmiast po próbie
- Później, gdy quiz jest wciąż otwarty (tj. po wykorzystaniu próby aż do zamknięcia testy)
- Po zamknięciu quizu (w sytuacji gdy test nie ma ustawionej daty zamknięcia, ten stan nie zostanie nigdy osiągnięty)